Euroopan sydämestä Tonavan suistoon

group-tour
Ryhmämatka suomalainen matkanjohtaja

Tasokas risteily läpi seitsemän maan Albatrosin omalla aluksella. Euroopan vanhoja kulttuuripääkaupunkeja ja upeita maisemia.

Unkarin Budapestistä Itävallan eleganttiin pääkaupunkiin Wieniin. Risteilemme läpi seitsemän maan ja Unescon suojelemien maisemien, joita koristavat linnat, vuoret ja keskiaikaiset kaupungit. Käymme Unkarissa, Kroatiassa, Serbiassa, Romaniassa, Slovakiassa, Bulgariassa ja Itävallassa. Matkaamme läpi alueen, jota kutsutaan Rautaportiksi. Se erottaa Karpaattien eteläisimmät osat Balkanvuorten koillisosista. Reitti muuttuu neljässä kohtaa kapeaksi, joista Kazanin sola on vaikuttavin.

Lisäksi nautimme ainutlaatuisesta luonnosta Euroopan laajimmassa jokisuistossa, Tonavan suistossa.

Voit tutustua kaupunkeihin omatoimisesti tai ostaa retkipaketin, johon kuuluu yhdeksän mielenkiintoista retkeä.

Klikkaa karttaa, näet sen suurempana.
  • Tyyppi Jokiristeily

  • Matkanjohtaja Suomalainen

  • Viisumi Ei

  • Rokotukset Ei

  • Valuutta Kroatian kuna, Unkarin forintti, serbian dinaari, Bulgarian lev, Romanian lei, euro

Päiväohjelma 16 päivää
Päivä 1
Helsinki - Budapest, Unkari
Päivä 2
Budapest, Unkari -kaupunkikierros: kauppahalli, Matiaksen kirkko ja Sankarien aukio
Päivä 3
Mohacs, Unkari ja Vukovar, Kroatia -lisämaksullinen retki kaupunginmuseoon, perinteistä tamburitza-musiikkia ja viinimaistiaiset
Päivä 4
Belgrad, Serbia -lisämaksullinen retki: kaupunkikierros ja Kalemegdanin linnoitus ja Titon mausoleumi
Päivä 5
Läpi Rautaportin, saapuminen Vidiniin, Bulgariaan
Päivä 6
Vidin, Bulgaria -lisämaksullinen retki Belogradchikin kalliomuodostelmille
Päivä 7
Ruse ja Silistra -lisämaksullinen retki Arbanasiin ja Tsarevets-linnoitukselle
Päivä 8
Tulcea, Romania -lisämaksullinen retki Unescon suojelemaan Tonavan suistoon
Päivä 9
Rentoutumista risteilyaluksella, saapuminen Giurgiuun, Romaniaan
Päivä 10
Giurgiu ja Turnu Magurele -lisämaksullinen retki Bukarestiin: parlamenttitalo, lounas ja ulkoilmamuseo
Päivä 11
Läpi Rautaportin
Päivä 12
Novi Sad, Serbia -lisämaksullinen retki: kaupunkikävely vanhassakaupungissa – Vapauden aukio ja kaupungintalo
Päivä 13
Mohacs ja Kalocsa, Unkari -lisämaksullinen retki pustalle, ratsastusnäytös ja paprikamuseo Kalocsassa
Päivä 14
Rentoutumista risteilyaluksella
Päivä 15
Bratislava, Slovakia -lisämaksullinen retki: kaupunkikävely vanhassakaupungissa
Päivä 16
Wien, Itävalta - kaupunkikävely ja lento Helsinkiin

M/S Serenade 1

Serenade 1 on moderni jokiristeilijä, jossa on tilaa 136 matkustajalle kolmella eri kannella.

Nauti maisemista aurinkokannella, hyvästä ruoasta ravintolassa ja virkistävistä juomista loungebaarissa ja hetkistä vaikkapa hyvän kirjan parissa. Risteilijällä on mahdollisuus myös pitää kuntoa yllä pienessä kuntoiluhuoneessa. Ateriat laivalla syödään näköalaravintolassa, jossa ne tarjoillaan sekä buffetpöydästä että pöytiin tarjoiltuna.

Laiva on tilava (110 m pitkä ja 11,4 m leveä) ja siinä yhdistyvät modernit mukavuudet ja rento tunnelma.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi sen suurempana

Kuvagalleria

Päiväohjelma

Hae matkaohjelma HUOM. Joissakin matkoistamme ohjelma voi vaihdella, esim. lähtöpäivästä tai matkasesongista riippuen. Tulostathan matkaohjelman oman aiotun/valitun matkapäivämääräsi kohdalta, kiitos.

Päivä 1
Helsinki - Budapest, Unkari
Lennämme Finnairilla aamupäivällä Budapestiin. Ajamme lentokentältä satamaan ja risteilyaluksellemme.
Päivä 2
Budapest, Unkari -kaupunkikierros: kauppahalli, Matiaksen kirkko ja Sankarien aukio

Budapest on kahden alunperin erillisen kaupungin, Budan ja Pestin, yhteenliittymä. Moderni pääkaupunki koostuu käytännössä kolmesta kaupungista: Budasta, Pestistä ja Óbudasta (suom. Vanha Buda). Kolme kaupunkia yhdistettiin vuonna 1872. Siitä alkoi kaupungin kultakausi, joka saavutti huippunsa, kun Euroopan ensimmäinen maanalainen rautatie (nykyinen metrojärjestelmä) avattiin.

Ajamme Budapestin kauppahalliin, jonka 180 myyntipisteestä kahdessa kerroksessa löytyy monenmoista herkkua ja tietysti paikallisia erikoisuuksia. Kannattaa ostaa ainakin aitoa unkarilaista paprikaa, jota löytyy joka lähtöön, vaikkapa mausteena, ja joka takaa herkullisen maun monenlaisiin ruokiin (eikä paina paljon).

Budapest on tunnettu vuosisatojen ajan kylpylöistään. Ensimmäisinä kaupungin 118 lähdettä löysivät muinaiset roomalaiset. Lähteet tuottavat päivittäin 70 miljoonaa litraa lämmintä, terapeuttista vettä.

Unkarin pääkaupungilla on toki paljon muutakin tarjottavaa, jonka huomaamme kaupunkikierroksella tässä viehättävässä, kahtia jakautuneessa kaupungissa. Buda ja Pest sijaitsevat Tonavan molemmin puolin ja niitä yhdistää kahdeksan siltaa. Budan puolella sijaitsee Linnavuori kuninkaanlinnoineen sekä Gellértinvuori linnoituksineen.

Vierailemme goottilaistyylisessä Matiaksen kirkossa sekä Kalastajalinnakkeessa, joka sijaitsee aivan kirkon kupeessa. Pestissä näemme vaikuttavan uusgoottilaisen parlamenttitalon, joka muistuttaa kovasti Westminsterin palatsia Lontoossa. Pestin puolella on myös Sankarien aukio, joka rakennettiin 1896 unkarilaisten maahantulon tuhatvuotisjuhlien kunniaksi.

Retki päättyy risteilyalukselle. Illalla syömme yhdessä ja nautimme näkymistä aluksen lipuessa pois Budapestistä ja kohti Mohacsia.

Päivä 3
Mohacs, Unkari ja Vukovar, Kroatia -lisämaksullinen retki kaupunginmuseoon, perinteistä tamburitza-musiikkia ja viinimaistiaiset

Päivä alkaa varhain, kun ylitämme rajan Unkarin ja Kroatian välillä. Kroatian rajavartijat saattavat tarkastaa jokaisen matkustajan erikseen, joten rajanylitys voi kestää 30–60 min.

Lounaan jälkeen saavumme itäiseen Kroatiaan ja Vukovarin kaupunkiin, joka sijaitsee Serbian rajalla. Vukovar merkitsee ”kaupunkia Vukajoen varrella”. Täällä sijaitsee Kroatian vilkkain jokisatama.

Vukovarin vanha keskusta on erinomainen esimerkki eräästä erikoisesta rakennustyylistä. Täällä taloja koristavat Maria Teresian kaudelle (1740–1780) tyypilliset holvikaaret. Maria Teresia oli Itävallan hallitsija ja Habsburgin dynastian merkittävimpiä hahmoja. Uudempaa rakennustyyliä voi ihailla Vukajoen toisella puolella Uudessa Vukovarissa, jossa valtaosa rakennuksista edustaa myöhäisklassismia.

Päivän retkellä käymme Eltzin linnassa toimivassa kaupunginmuseossa, jossa perehdymme Vukovarin historiaan. Pääsemme kuulemaan perinteistä tamburitza-musiikkia, joka on eräs kansanmusiikin muoto. Laulujen tärkeimmät teemat ovat rakkaus ja onnellinen maalaiselämä.

Lopuksi ajamme pienelle viinitilalle, jossa maistelemme tilan viinejä sekä paikallisia juustoja ja makkaroita.

(Päivän retki ei sisälly matkan hintaan. Voit ostaa erillisen retkipaketin, lisätietoja Retkipaketti- osiossa matkaohjelman jälkeen).

Päivä 4
Belgrad, Serbia -lisämaksullinen retki: kaupunkikierros ja Kalemegdanin linnoitus ja Titon mausoleumi

Saavumme tänään Belgradiin, entisen Jugoslavian ja nykyisen Serbian pääkaupunkiin. Paikka on strategisesti tärkeä ja siitä on taisteltu läpi aikojen. Tästä syystä kaupungista ei löydy montakaan rakennusta, joka olisi sataa vuotta vanhempi

Päivän retkellä teemme kaupunkikierroksen, jonka aikana käymme mm. Tasavallan aukiolla, Pyhän Savan kirkossa ja Kalemegdanin linnoituksessa. Pyhän Savan kirkko sijaitsee korkeimmalla paikalla kaupungin keskustassa ja on maailman suurin ortodoksikirkko. Ulkopuolelta kirkko on varsin vaikuttava näky, mutta sisäosat ovat parhaillaan remontissa. Käymme vuonna 1980 kuolleen Jugoslavian entisen presidentin Titon mausoleumissa. Mausoleumi sijaitsee rakennuksessa, joka toimi Titon talvipuutarhana.

Risteilyalus on laiturissa lähellä Kalemegdanin linnoitusta. Tärkeimmälle kävelykadulle Knez Mihailovalle on alukselta lyhyt kävelymatka. Kaupunkiin on siis helppo lähteä tutustumaan omatoimisesti. Kaupungissa riittää edullisia ravintoloita, kahviloita ja baareja, sillä Belgradin asukkaat rakastavat ulkona syömistä.

(Päivän retki ei sisälly matkan hintaan. Voit ostaa erillisen retkipaketin, lisätietoja Retkipaketti-osiossa matkaohjelman jälkeen.)

Päivä 5
Läpi Rautaportin, saapuminen Vidiniin, Bulgariaan

Matkaamme Tonavalla läpi alueen, jota kutsutaan Rautaportiksi. Se on puhkaisulaakso Romanian ja Serbian rajalla. Rautaportti erottaa Karpaattien eteläisimmät osat Balkanvuorten koillisosista. Kannelta voimme ihailla upeita maisemia aluksen lipuessa hitaasti ohi kallioseinämien. Reitti muuttuu kapeaksi neljässä kohtaa, joista Kazanin sola on vaikuttavin: etäisyyttä kallioseinämien välillä on vain 120 m.

Vuonna 1970 rakennettiin Romanian ja entisen Jugoslavian välille kaksi patoa, joiden ansiosta vedenpinta kohosi Rautaportissa noin 30 cm. Alueelle syntyi patojärvi, joka ulottui 160 km yläjuoksun suuntaan. Turkkilaisten entinen linnoitussaari Ada Kaleh, jolla sijaitsee monia historiallisia rakennuksia, jäi veden alle. Myös Orsovan kaupunki, joka oli kerran tärkeä matkustajaliikenteen satama Tonavalla, jäi uuden järven alle.

Päivä 6
Vidin, Bulgaria -lisämaksullinen retki Belogradchikin kalliomuodostelmille

Vidin sijaitsee Bulgarian tasangolla Tonavan varrella. Risteilijäsatamasta kulkee viehättävä puistokatu Baba Vidan linnoitukseen, jonka bulgaarit rakensivat 900–1200-luvulla. Vidinin historia ulottuu yli 2 000 vuoden päähän. Kaupungin arkkitehtuuri on mielenkiintoinen sekoitus useita tyylisuuntia: roomalainen, bulgarialainen, turkkilainen ja kommunistinen tyyli yhdistyy kauniisti moderniin rakennustyyliin. Iso osa Vidinin kaupunginmuurista on säilynyt koskemattomana, ja joen varrella on joitakin vaikuttavia vanhoja rakennuksia.

Päivän retki vie kuuluisille Belogradchikin kalliomuodostelmille lähellä Vidiniä. Jokaisella kalliolla on oma nimensä: Aatami ja Eeva, Koulutyttö, Karhu, Paimenpoika, Kameli jne. Jokaiseen kallioon liittyy myös oma tarinansa.

Kaksi tunnetuinta legendaa liittyy Madonna- ja Koulutyttö-nimisiin kallioihin. Kaunis nunna Madonna rakastui valkealla hevosella ratsastavaan mieheen. Madonna tuli raskaaksi ja munkit vainosivat häntä. Kun Madonna poistui luostarista, päivä muuttui yöksi ja kaikki – Madonna, munkit ja valkoisella hevosella ratsastava mies – kivettyivät.

Belogradchikin kalliot muodostavat kolme kilometriä leveän ja 30 kilometriä pitkän jonon. Ne syntyivät meren pohjalle noin 230 miljoonaa vuotta sitten. Kalliot ovat pääasiassa kalkkikiveä. Kallioissa on satoja luolia, joista on löydetty esihistoriallisten eläinten luita.

(Päivän retki ei sisälly matkan hintaan. Voit ostaa erillisen retkipaketin, lisätietoja Retkipaketti –osiossa, matkaohjelman jälkeen.)

Päivä 7
Ruse ja Silistra -lisämaksullinen retki Arbanasiin ja Tsarevets-linnoitukselle

Rusen kaupunki sijaitsee Bulgarian korkeimmalla kohdalla Tonavan varrella. Ensimmäinen roomalaisten sotilasleiri perustettiin tänne ensimmäisellä vuosisadalla jKr. Myöhemmin osmanien valtakaudella Ruse oli yksi valtakunnan suurimmista kaupungeista. Koska se oli myös Bulgarian suurin kaupunki, oli luonnollista, että juuri Ruseen perustettiin maan ensimmäinen rautatieasema (1867) ja ensimmäinen kustannusyhtiö. Täällä julkaistiin myös maan ensimmäinen sanomalehti. Kiitos monien kauniiden rakennusten, joiden suunnittelijat olivat italialaisia, itävaltalaisia, saksalaisia ja bulgarialaisia, Ruse tunnettiin myös nimellä ”Idän Wien” tai ”Pikku-Wien”.

Retkipaketin ostaneet pääsevät tänään tutustumaan lähemmin bulgarialaiseen kulttuuriin ja kansanperinteeseen. Rusesta ajamme pidemmälle sisämaahan, jossa sijaitsee idyllinen Arbanasin maalaiskylä. Arbanasissa on monia hyvin hoidettuja historiallisia rakennuksia, niiden joukossa mm. kaksi ortodoksikirkkoa, joiden seinät, lattia ja katto on koristeltu hyvin kauniisti. Syömme lounaan ja katselemme kansanperinne-esityksen paikallisessa ravintolassa, jossa on tilaisuus maistaa myös paikallista viiniä ja viinaa.

Seuraavaksi ajamme lyhyen matkan päähän Veliko Tarnoviin, joka perustettiin jo yli 5 000 vuotta sitten ja on yksi maan vanhimmista kaupungeista. Veliko Tarnov sijaitsee Jantrajoen rannalla ja sen vanha keskusta on rakennettu kolmelle kukkulalle.

Käymme Tsarevets-linnoituksessa, joka sijaitsee samannimisellä kukkulalla. Paksujen muurien takana on entinen hallitsijan palatsi, Pyhän Petkan kirkko sekä hyvin säilyneitä taloja, joiden asukkaat elivät linnoituksen turvaamina. Ennen paluuta risteilyalukselle ehdit tutustua omatoimisesti kaupungin kapeisiin katuihin, gallerioihin ja käsityöliikkeisiin.

(Päivän retki ei sisälly matkan hintaan. Voit ostaa erillisen retkipaketin, lisätietoja Retkipaketti-osiossa, matkaohjelman jälkeen.)

Päivä 8
Tulcea, Romania -lisämaksullinen retki Unescon suojelemaan Tonavan suistoon

Tulcean vanhaa kaupunkia Tonavan suulla ympäröi vahva muuri, jonka tarkoitus oli suojella kaupunkia vihollisilta. Tulcea sijaitsee nimittäin Tonavan suiston ja Tonavajoen välisessä maastossa. Se oli tärkeä sijaintipaikka, sillä se, joka hallitsi Tulceaa, hallitsi myös liikennettä Tonavalla Mustaltamereltä käsin. Tulceasta pääsee Tonavan suistoon, eksoottiseen maastoon, jossa elää yli 1 200 kasvilajia. Keväisin suistossa hengähtävät tuhannet muuttolinnut matkallaan Kiinasta ja Intiasta kohti pohjoista.

Kalastus on alueen tärkein elinkeino. Asukkaat ovat pääasiassa ukrainalaista alkuperää. Kalastusvene on tavallinen näky jokisuistossa. Elämä näyttää pysähtyneen paikalleen suiston pienessä yhteisössä. Suiston rauha ja luonnon kauneus ovat nostaneet alueen Unescon suojelukohteeksi.

Päivän retkellä teemme risteilyn jokisuistossa. Matkaamme pienissä veneissä läpi kanavien ja vesireittien labyrintin ja pääsemme lähelle eläin- ja kasvimaailmaa. Vesi jota pitkin risteilemme, on kulkenut koko matkan saksalaismetsistä tänne Tonavan suulle Mustanmeren kupeeseen.

(Päivän retki ei sisälly matkan hintaan. Voit ostaa erillisen retkipaketin, Retkipaketti –osiossa, matkaohjelman jälkeen.)

Päivä 9
Rentoutumista risteilyaluksella, saapuminen Giurgiuun, Romaniaan

Tänään saamme tilaisuuden sulatella näkemäämme. Palaamme nyt vastavirtaan kohti Euroopan sydäntä. Päivällisen jälkeen saavumme Giurgiuun.

 

Päivä 10
Giurgiu ja Turnu Magurele -lisämaksullinen retki Bukarestiin: parlamenttitalo, lounas ja ulkoilmamuseo

Retkipaketin hankkineet pääsevät tänään tutustumaan Romanian pääkaupunkiin, Bukarestiin. Bukarest tunnettiin maailmansotien välisenä aikana Idän Pariisina kaupungin elegantin, ranskalaistyylisen arkkitehtuurin ansiosta. Toisen maailmansodan pommitukset ja maanjäristykset vuosina 1940 ja 1977 tuhosivat monta kaunista 1800-luvulta peräisin olevaa rakennusta, jotka on korvattu neuvostoaikaisilla rakennuksilla. Vuoden 1989 vallankumous ulottui myös Bukarestiin.

Vierailemme mitoiltaan groteskissa parlamenttitalossa, joka on maailman toiseksi suurin hallintorakennus – suurin on Yhdysvaltain puolustusministeriön hallintorakennus Pentagon. Rakennukselle raivattiin tilaa tuhoamalla iso osa Bukarestin vanhastakaupungista: yli 22 kirkkoa, kuusi synagogaa ja noin 30 000 asuntoa jäi purkutraktoreiden alle. Ceausescun monumentaalinen rakennusprojekti alkoi 1984 ja oli lähes valmis 1989, jolloin hänet syöstiin vallasta. (Ota mukaan passi. Se pitää esittää turvatarkastuksessa.)

Kierrettyämme vain murto-osan valtavasta parlamenttitalosta keskellä kristallikruunuja ja transilvanialaisia marmorilaattoja on aika syödä lounas.

Lounaan jälkeen käymme ulkoilmamuseossa, joka sijaitsee Herastru-puistossa. Alueella on yli 200 maalaistaloa, jotka luovat kuvaa siitä, millaista elämä oli – ja osin on yhä – pienissä romanialaisissa maalaiskylissä. Retkemme aikana risteilyalus on siirtynyt jonkin matkaa ylemmäs pitkin Tonavaa. Palaamme alukselle noin 80 km lännempänä, muutaman kilometrin päässä Turnu Magurelen keskustasta.

(Päivän retki ei sisälly matkan hintaan. Voit ostaa erillisen retkipaketin, lisätietoja Retkipaketti –osiossa, matkaohjelman jälkeen.)

Päivä 11
Läpi Rautaportin
Kuljemme jälleen läpi Rautaportin ja voit oman valintasi mukaan vaikkapa nauttia maisemista kannella kirjan seurassa, ottaa päiväunet tai viettää yhdessä kanssamatkustajien kanssa aikaa loungessa.
Päivä 12
Novi Sad, Serbia -lisämaksullinen retki: kaupunkikävely vanhassakaupungissa – Vapauden aukio ja kaupungintalo

Novi Sad on Serbian toiseksi suurin kaupunki, jonka asukasluku on noin 250 000. Valtaosa asukkaista on serbejä, mutta kaupungissa asuu myös paljon unkarilaisia. Ensimmäiseen maailmansotaan saakka kaupunki oli serbien kulttuurinen keskus ja on yhä merkittävä kulttuurikaupunki, jossa sijaitsee ortodoksinen piispanistuin. Novi Sad perustettiin vuonna 1694 ja sai 1748 vapaakaupungin statuksen. Kasvava kauppa ja serbien vilkas kulttuurielämä vaikuttivat siihen, että kaupunkia alettiin kutsua Serbian Ateenaksi.

Vaikuttava linnoitus vastarannalla kohoaa yli kirkkojen, jotka edustavat useita uskonsuuntauksia. Kesäisin paikalliset pakkaavat eväskorit ja valloittavat Tonavan upeimmat rannat.

Päivän retki on kaupunkikävely vanhassakaupungissa, jossa näemme mm. kaupungin keskusaukion, Trg Sloboden, kauniin uusrenessanssityylisen raatihuoneen sekä kaupungin vanhimman kadun Zmaj Jovinan.

(Päivän retki ei sisälly matkan hintaan. Voit ostaa erillisen retkipaketin, lisätietoja Retkipaketti –osiossa, sivun alalaidassa.)

Päivä 13
Mohacs ja Kalocsa, Unkari -lisämaksullinen retki pustalle, ratsastusnäytös ja paprikamuseo Kalocsassa

Saavumme Mohacsiin, jossa on noin 18 000 asukasta. Päivän retkellä ajamme Mohacsin ja Kalocsan väliselle alueelle, jolla on lähes 75 000 hehtaaria Unescon suojelemaa pustaa. Valtava unkarilainen aro on erinomainen esimerkki kulttuurimaisemasta, joka on säilynyt liki koskemattomana. Kotieläimet ovat laiduntaneet täällä vuosituhansien ajan, ja lukuisat kansat ovat vaeltaneet Karpaateilta ja asettuneet alueelle.

Aukeassa maisemassa näkyy vain siellä täällä jokunen puu, pieni metsikkö tai maalaiskylä. Ihmisen luomat elementit tuntuvat katoavan harmoniseen maisemaan. Pustalla ei nykyään ole lähes laisinkaan pysyvää asutusta, mutta laidunkaudella huhtikuusta lokakuuhun sadat karjankasvattajat tuovat karjansa laiduntamaan alueelle.

Pustan ja perinteisen hevosnäytöksen jälkeen ajamme Kalocsaan, joka on yksi Unkarin vanhimmista kaupungeista. Kalocsa, joka on perustettu muutaman kilometrin päähän Tonavasta välttyäkseen tulvilta, on yksi Unkarin tärkeimpiä paprikantuottajia. Kaupungissa on myös arkkipiispan istuin.

Kaupungin paprikamuseossa kerrotaan laajasti tästä maukkaasta kasviksesta. Tiesitkö, että vihannespaprika, josta valmistetaan paprikajauhetta, sisältää enemmän C-vitamiinia kuin sitrushedelmät? Voit käydä myös kaupungin barokkityylisessä tuomiokirkossa, jonka runsaasti koristellut sisätilat hehkuvat vaaleanpunaisen ja kullan sävyissä. Kirkon aarrekammiossa on esillä jalokiviä. Karoly Viski -museossa puolestaan voit ihailla kansantaidetta. Palaamme risteilyalukselle, joka on siirtynyt tällä välin Mohacsista Kalocsaan.

(Päivän retki ei sisälly matkan hintaan. Voit ostaa erillisen retkipaketin, lisätietoja Retkipaketti –osiossa, matkaohjelman jälkeen.)

Päivä 14
Rentoutumista risteilyaluksella
Aikaisin aamulla lähdemme liikkeelle pitkin Tonavaa. Voit viettää päivän rentoutuen ja maisemia katsellen.
Päivä 15
Bratislava, Slovakia -lisämaksullinen retki: kaupunkikävely vanhassakaupungissa

Vierailemme Bratislavassa, joka sijaitsee Itävallan ja Unkarin rajalla. Bratislavasta tuli Slovakian pääkaupunki maan itsenäistyessä 1993. Vaikka se onkin yksi Euroopan nuorimmista pääkaupungeista, ulottuu maan historia muutaman tuhannen vuoden päähän. Bratislava levittäytyy Tonavan molemmille puolille Karpaattien vuoriston juurella. Täällä, missä joki ja vuoret kohtaavat, viinitarhat kiipeilevät rinteillä. Vanhassakaupungissa on koko joukko kauniita muistomerkkejä, jotka ovat selvinneet niin Itävalta-Unkarin valtakaudesta kuin sosialistisesta hallinnostakin.

Päivän retkellä teemme kävelykierroksen vanhassakaupungissa, Staré Mestossa, jossa kauniit barokki- ja rokokookirkot seisovat rinta rinnan upeiden palatsien kanssa. Vilkaisemme goottilaistyylistä Pyhän Martinuksen tuomiokirkkoa, jossa Unkarin kuninkaat kruunattiin vuosina 1563–1830.

Patsaat ja katutaide kuuluvat katukuvaan, ja katu- ja ravintolaelämä on vilkkainta Michalska-kadun ja Mikaelin portin ympäristössä. Portin kupeessa seisovan 51 metriä korkean tornin huipulla seisoo Pyhän Mikaelin patsas. Tornissa on asemuseo. Päätämme retken Novy Mostin sillalle, jonka 95-metrisestä, ufoa muistuttavasta tornista voi nauttia näkymistä yli koko kaupungin. Tornissa sijaitsee ravintola UFO, jossa voi käydä nauttimassa omakustanteista hiukopalaa.

(Päivän retki ei sisälly matkan hintaan. Voit ostaa erillisen retkipaketin, lisätietoja Retkipaketti –osiosta, matkaohjelman jälkeen.)

Päivä 16
Wien, Itävalta - kaupunkikävely ja lento Helsinkiin

Wienin keskustalle tunnusomaista ovat keisarillisen kauden vaikuttavat palatsit ja vihreät puistot. Täällä perinteet ja uudistukset kulkevat käsikädessä: Straussin valssit soivat parikymppisten tanssiaisissa, ja entiset keisarilliset tallit on muutettu yllätyksiä täynnä olevaksi museokortteliksi.

Wienin vanhakaupunki sijaitsee Ringstrassen ympäröimänä. Tämän päivän retki suuntautuu Wienin historialliseen ja viehättävään keskustaan.

Näemme vaikuttavan goottilaistyylisen Stephansdomin eli Pyhän Tapanin tuomiokirkon ja kävelemme pitkin eleganttia Graben-katua, joka on yksi Wienin tunnetuimmista kaduista. Michaelerplatz-aukiolta, jolta arkeologit ovat löytäneet raunioita roomalaisten ajoilta, matka jatkuu läpi Hofburgin linnan alueen Heldenplatzille. Täällä seisovat Itävallan suuret sankarit, prinssi Eugen ja arkkiherttua Kaarle. Hofburgissa sijaitsee kuuluisa Espanjalainen ratsastuskoulu. Espanjalaisessa ratsastuskoulussa on opetettu klassista kouluratsastusta ja jalostettu lipizzanhevosia 400 vuoden ajan. Ajamme lentokentälle ja lennämme Finnairin iltalennolla Helsinkiin.

Retkipaketti

  • Puolipäiväretki Vukovariin, mm. Eltzin linna ja Grand Hotel
  • Puolipäiväretki Belgradiin, mm. Kalemegdan-linnoitus ja Titon mausoleumi
  • Kokopäiväretki Vidinistä Belogradchikin kalliomuodostelmille (sisältää lounaan)
  • Puolipäiväretki Arbanasiin ja Tsarevetsin linnoitus
  • Puolipäiväretki Tonavan suistoon
  • Kokopäiväretki Bukarestiin: parlamenttitalo, ulkoilmamuseo ja ostoksia
  • Puolipäiväretki Novi Sadiin, kaupunkikävely
  • Kokopäiväretki pustalle, ratsastusnäytös ja paprikamuseo (sis.lounaan)
  • Puolipäiväretki  Bratislavaan, kaupunkikävely vanhassakaupungissa

Hinta: 398€

Vidin Bulgariassa

Hintatiedot

Lisämaksulliset hyttiluokat

Jaettu kahden hengen hytti

  • lisämaksu ulkohytistä Mozart-kannella 298€/hlö
  • lisämaksu ulkohytistä Chopin-kannella 348€/hlö
  • lisämaksu sviitistä Chopin-kannella 498€/hlö

Hytti yhdelle

  • lisämaksu ulkohytistä Beethoven-kannella 1898€/hlö
  • lisämaksu ulkohytistä Mozart-kannella 2198€/hlö
  • lisämaksu ulkohytistä Chopin-kannella 2348€/hlö
  • lisämaksu sviitistä Chopin-kannella 2398€/hlö
Hintaan sisältyy
  • Finnairin reittilennot  Helsinki – Budapest ja  Wien – Helsinki
  • majoitus neljän tähden M/S Serenade 1 jokiristeilijällä jaetussa kahden hengen ulkohytissä Beethoven-kannella (alempi kansi)
  • kaupunkikierrokset Budapestissä ja Wienissä
  • täysihoito risteilyllä
  • kahvi, tee ja vesi risteilyn aikana
  • kuljetukset ohjelman mukaan
  • suomalainen matkanjohtaja
  • verot ja viranomaismaksut
Hintaan ei sisälly
  • lisämaksulliset hyttiluokat
  • hytti yhdelle
  • lisämaksullinen retkipaketti (398€/hlö, sisältää 5 puolipäiväretkeä ja 3 kokopäiväretkeä)
  • muut ruokailut ja juomat matkan aikana
  • juomarahat risteilyllä (suosittelemme 7€/hlö per päivä)
  • juomarahat paikallisoppaille ja kuljettajille  (yhteensä 20€/hlö, lisämaksullisen retkipaketin retket)

Ennen matkaa

Lue nämä Albatrosin lisä- ja erityisehdot, ennen matkan varaamista.

Hyvä tietää

Hyteistä

Beethoven-kansi
Ulkohytti 1. kannella kaksi ikkunaa, kaksi erillistä vuodetta.

Mozart-kansi
Ulkohytti 2. kannella. Iso, lattiasta kattoon ulottuva ikkuna, kaksi erillistä vuodetta.

Chopin-kansi
Ulkohytti 3. kannella. Iso lattiasta kattoon ulottuva ikkuna, kaksi erillistä vuodetta.

Liikkuminen matkan aikana

Retkipäivinä eri kaupungeissa kävelemme suhteellisen paljon. Matka ei sovi liikuntaesteiselle, koska kulkuväylät laivasta satamiin ja takaisin laivaan siirryttäessä eivät ole esteettömiä ja maasto voi olla epätasaista.

Aluksen aurinkokansi voidaan ajoittain joutua sulkemaan, kun reitti kulkee matalien siltojen alitse tai sääolosuhteet muuttuvat.

Matkalle mukaan

Ota mukaan reppu tai laukku, johon voit kätevästi pakata retkipäivien aikana tarvitsemasi tavarat.

Yleistä matkustustietoa

Fyysinen kunto matkustettaessa

Pääsääntöisesti edellytämme, että matkustaja itse pystyy huolehtimaan omasta liikkumisestaan ryhmän tahdissa. Myös bussi-, juna- ja laivamatkoillamme tutustumme nähtävyyksiin usein jalan. On mahdollista, että päivittäiset kävelymatkat voivat nousta useisiin kilometreihin. Pyydämme aina tarkistamaan myynnistä tai matkaohjelmasta, soveltuuko matka teille.

Vakuutukset

Matkoihin ei sisälly henkilökohtaisia vakuutuksia, matkatavaravakuutusta eikä peruutusturvaa. Matkojen erikoisluonteen vuoksi kehotamme ottamaan riittävän kattavat vakuutukset omasta vakuutusyhtiöstä, ja selvittämään mikä vakuutus sopii sinulle parhaiten ja mitä vakuutus korvaa. Vakuutuksia ei voi ottaa matkan aikana, ne on aina hankittava etukäteen. Matkalle on ehdottomasti mukavampi lähteä, kun tietää että oma vakuutusturva on kunnossa.

Albatros Travelin matkanjohtaja

Kaikilla ryhmämatkoillamme on mukana suomalainen matkanjohtaja, joka lentää kanssanne Helsingistä kohteeseen tai on vastaanottamassa teitä kohteen lentokentällä. Kerromme tästä kotiin lähetettävän kirjeen mukana, noin viikko ennen matkaa. Maasta riippuen matkalla on usein mukana paikallisopas, joka hoitaa käytännön järjestelyjä ja avustaa matkanjohtajaa. Joillain matkoillamme on mahdollisuus ostaa matkanpidennys. Albatrosin Yksilöllinen matka ja ryhmämatkojen matkan pidennetty osuus ei sisällä suomalaisen matkanjohtajan palveluja.

Mikäli matkanjohtaja sairastuu matkan aikana, pyrimme saamaan mahdollisuuksien mukaan paikalle ensisijaisesti suomalaisen matkanjohtajan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, Albatrosin pohjoismaalaisen matkanjohtajan.

Juomarahat

Ryhmämatkoillamme matkanjohtaja kertoo teille maan juomaraha-käytännöistä, ja tietysti myös itse arvioitte palvelun tason. Kerromme sekä Ryhmä- että Yksilöllisten matkojen kohdalla suositeltavan juomarahasumman matkan ajalle. Emme sisällytä juomarahoja matkan hintaan. Juomarahan käytön ja summan suuruuden haluamme viime kädessä asiakkaan itse voivan päättää.

Yksin matkustavat

Jos matkustat yksin, edellytämme yhden hengen huoneen/hytin varaamista.  

Passi tai henkilökortti

Suomen kansalaisella on oltava koko matkan ajan voimassaoleva hyväkuntoinen passi. Passin tulisi olla voimassa vähintään 6 kuukautta matkan paluupäivän jälkeen. Tämä suositus koskee kaikkia matkojamme, vaikka säännökset voivatkin vaihdella maittain ja passin voimassoloaikavaatimus olla joissain maissa lyhyempi.
Useissa Euroopan maissa riittää kuvallinen henkilökortti matkustusasiakirjaksi. Katso ajankohtaiset tiedot: http://www.poliisi.fi

Passissa tulee olla tyhjiä sivuja mahdollisia leimoja tms. viisumeita varten. Lapsella tulee olla oma passi.
Passin nimitietojen tulee täsmätä lentolipun tietojen kanssa. Pyydämme muiden kuin Suomen kansalaisten tarkistamaan omasta lähetystöstään matkalle tarvittavat asiakirjat.

Rokotukset ja terveys

Pyydämme tarkistamaan matkakohteen kohdalta kunkin maan rokotussuositukset ja joihinkin maihin suositeltavan malarian estolääkesuosituksen. Mikäli olet epävarma omasta rokotussuojastasi tai haluat lisätietoa malarialääkityksen tarpeellisuudesta, otathan yhteyttä omaan lääkäriisi. Mahdolliset päivittäiset reseptilääkkeet on syytä pakata käsimatkatavaroihin (lentoyhtiöiden määräykset huomioiden). Ota varalta mukaan vähän reiluummin lääkkeitä, matkalla ei välttämättä ole mahdollista saada nopeasti käyttämääsi lääkettä. Matkamme ovat usein kiertomatkoja, joten liikumme paljon ja päivät voivat olla pitkiä, joten vesipullon mukana pitäminen on tärkeää.

Viisumi

Joihinkin maihin matkustettaessa tarvitaan viisumi. Kerromme matkakohteen yhteydessä, mikäli viisumi täytyy hankkia ennen matkaa ja miten sen voi hankkia. Ohjeet koskevat suomen kansalaisia. Mikäli olet jonkun muun maan kansalainen, ota yhteyttä oman maasi lähetystöön.

Matkustaminen alaikäisten lasten kanssa

Jos matkustat lasten kanssa, jotka eivät ole omia lapsiasi, esim. lapsenlapsesi kanssa, tai jos biologisena vanhempana matkustat lasten kanssa ilman toista vanhempaa, huomioi, että kohdemaasta riippuen matkustamiseen voidaan vaatia erityisiä asiakirjoja.

Suosittelemme ottamaan hyvissä ajoin ennen matkaa yhteyttä kyseisen maan suurlähetystöön tai konsulaattiin ja selvittämään, mitkä säännöt koskevat alaikäisten lasten maahan saapumista.

Vaikka alaikäisten lasten maahantuloon ei vaadittaisi mitään virallisia asiakirjoja, lentoyhtiö voi vaatia tällaisiä asi​​akirjoja ja estää lennolle pääsyn lähtöselvityksessä, jos asiakirjat puuttuvat.

Tämän vuoksi suosittelemme vahvasti joka tapauksessa ottamaan matkalle mukaan lasten englanninkieliset virkatodistukset, kopiot molempien vanhempien passin kuva-aukeamasta sekä englanninkielisen suostumusilmoituksen vanhemmalta/vanhemmilta, jotka eivät osallistu matkalle.

Istumapaikat ja erikoisruokavalioateriat kohteessa/hotellissa ja lentokoneessa

Matkustamme ryhmänä ja ns. ryhmälentolipuilla. Lentoyhtiö vastaa istumapaikkajaosta. Voit varausvaiheessa kertoa mahdollisesta istuinpaikkatoiveesta, kuten esimerkiksi ikkuna- tai käytäväpaikkatoiveesta, jonka toimitamme lentoyhtiölle. Huomioithan, että emme voi taata toivetta. 

Voit kertoa meille mahdollisesta erikoisruokatoiveesta lennolla/kohteessa tai hotellissa ja toimitamme pyynnön eteenpäin. Nämä toiveet tarvitsemme viimeistään 60 päivää ennen lähtöpäivää. Huomioithan, että emme voi taata toiveita. 

Matkatavarat

Tavallisimmin maksutta kuljetettavan matkatavaran määrä on max. 20kg tai 23 kg. Matkustamoon voi viedä yhden käsimatkatavaran, kooltaan yleensä enintään 55 x 40 x 20cm ja painoltaan enintään 5 kg tai 8 kg. Laukun ulkomitat, taskut, pyörät ja kahvat mukaan lukien laukku ei saa ylittää annettuja mittoja. Lentoyhtiöt voivat halutessaan rajoittaa käsimatkatavaroiden kokoa. Reittilennoilla noudatetaan ylipainomaksuissa kansainvälisen ilmakuljetusjärjestön IATA:n/lentoyhtiön niistä määräämiä maksuja.

Sallitut kilomäärät voivat vaihdella lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä lentoyhtiön omilta nettisivulta tai meiltä ennen matkaa. Maiden sisäisillä lennoilla konetyyypit voivat olla pienempiä, jolloin matkatavararajoitukset ovat usein tiukemmat.

Istumapaikat bussissa

Albatrosin ryhmämatkoilla ei ole mahdollista varata tai ostaa istumapaikkoja bussista. Matkustajat voivat paikan päällä sopia matkanjohtajan kanssa paikkojen vaihtamisesta matkan aikana, jotta jokaisella on mahdollisuus istua bussin etu- ja takapenkeillä. 

Muutokset lentoaikatauluihin ja matkaohjelmaan

Muutokset lentoaikatauluihin ovat mahdollisia. Kerromme mahdollisista muutoksista mahdollisimman pian saatuamme tiedon lentoyhtiöltä.

Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin matkaohjelmaan, jotka voivat johtua esim. muuttuneista aukioloajoista, jolloin päiväohjelman aikataulu saattaa muuttua.

Luonnonolosuhteet, liikenne, paikalliset pyhät, lakot tai vaalit voivat vaikuttaa matkaohjelmaan.

Huomioithan, että lisämaksulliset retket toteutuvat, kun osallistujia on riittävästi. Mikäli retki joudutaan peruuttamaan, maksu palautetaan joko ennen matkaa tai matkan jälkeen, peruutusajankohdasta riippuen.

Vastaavia matkoja