Antarktis –seitsemäs manner

group-tour
Ryhmämatka suomalainen matkanjohtaja

Albatrosin suuri tutkimusmatkaristeily maapallon eteläisimmälle mantereelle.

Uniikki

Olemme tehneet useita risteilyjä ja tutkimusmatkoja Antarktiksella eteläisen pallonpuoliskon kesäaikaan. Muuten niin ankarilla rannikoilla sää on kesäisin vakaa, ja hylkeet, pingviinit ja merilinnut ovat aktiivisia ja tekevät kovasti töitä jatkaakseen sukua ennen kuin jää eristää jälleen koko mantereen.

Tällä erikoismatkalla Albatros Travelin omalla, täydellisesti Antarktiksen vesille soveltuvalla Ocean Atlantic -tutkimusaluksella yhdistyy suhteellisen leppoisa risteily fantastiseen tutkimusmatkaan maapallon eteläisimmälle mantereelle. Olemme varanneet matkalle kunnolla aikaa ja tarkoituksemme on matkata alas eteläiselle napapiirille, jonne vain harvat risteilyalukset pääsevät. Siellä näemme toivottavasti pingviinejä ja monia valaita sekä hylkeitä. Usein merenpinnan rikkoo valaan puhaltama vesipatsas, jota seuraa ryhävalaan pyrstön heilahdus.

Rajoitettu ryhmäkoko.

Lue lisää matkan erityisluonteesta kohdasta Tietoa matkasta ja Hyvä tietää.

Klikkaa karttaa, näet sen suurempana.
  • Tyyppi Ryhmämatka, Risteily,

  • Matkanjohtaja Englanninkielinen

  • Viisumi Ei

  • Rokotukset Kyllä

  • Valuutta Argentiinan peso

Päiväohjelma
Päivä 1 Lähtö Helsingistä
Päivä 2 Buenos Aires
Päivä 3 Buenos Aires - Ushuaia
Päivä 4–5 Matkalla kohti Antarktista - Drakensalmi
Päivä 6–7 Eteläiset Shetlandsaaret
Päivä 8–9 Antarktiksen niemimaa
Päivä 10–11 Drakensalmi
Päivä 12 Ushuaia - lento Buenos Airesiin
Päivä 13 Kotimatka Buenos Aires - Helsinki
Päivä 14 Saapuminen Helsinkiin

Ocean Atlantic

Ocean Atlantic on rakennettu Puolassa 1985 ja on täydellinen tutkimusalus Antarktiksen vesille. Jääluokka 1B mahdollistaa jopa 50 cm paksun jään murtamisen, ja tehokkaat koneet ja vakaimet tekevät Ocean Atlanticistä yhden vahvimmista napaseudulla toimivista aluksista. Alus on kunnostettu 2016–2017. Pituutta aluksella on 140 m ja leveyttä 21 m. Tilaa on runsaasti, luentosaleja on useita. Lisäksi laivassa on baari ja näköalatasanne. Ravintola tarjoaa kansainvälistä ruokaa. Aluksella on luonnollisesti täyshoito. Erickson-kannen leveistä ikkunoista on mahdollista nauttia jyrkkien seinämien kehystämistä kapeista vuonoista ja jäätiköistä, jotka heijastuvat vedenpinnasta. Aluksella on tilaa 198 matkustajalle. Kaikki hytit ovat ulkohyttejä, joissa on oma kylpyhuone/wc. Aluksella on lisäksi joitakin sisähyttejä, joissa myös on oma kylpyhuone/wc. Kaikki maihinnousut tapahtuvat aluksen 20 kumiveneellä.

Kuvagalleria

Lähtöpäivät

Lähtö Matkan kesto Hinta Lähtölentokenttä Huomaa
7.728€
Helsinki
Katso lisämaksulliset hyttiluokat
Klikkaa päivämäärää nähdäksesi matkaohjelman

Päiväohjelma

Hae matkaohjelma HUOM. Joissakin matkoistamme ohjelma voi vaihdella, esim. lähtöpäivästä tai matkasesongista riippuen. Tulostathan matkaohjelman oman aiotun/valitun matkapäivämääräsi kohdalta, kiitos.

Päivä 1
Lähtö Helsingistä
Lento Buenos Airesiin.
Päivä 2
Buenos Aires
Saavumme perille aamulla, ja bussi kuljettaa meidät hyvään hotelliin kaupungin keskustassa. Iltapäivällä teemme kaupunkikierroksen elegantissa ja historiallisessa Buenos Airesissa, jota kutsutaan myös Etelä-Amerikan Pariisiksi. Kierros kestää noin kolme tuntia. Näemme mm. Plaza de Mayon, Recoletan, Palermon ja La Bocan. Linnuista kiinnostuneet haluavat ehkä käydä pienellä Costanera Surin suojelualueella, joka sijaitsee 15–20 min ajomatkan päässä hotellista. Illalla nautimme tervetuloillallisen ja maistelemme paikallisia viinejä.
Päivä 3
Buenos Aires - Ushuaia
Lennämme aamulla etelään yli pampan ja Patagonian määränpäänämme Ushuaia, jota Argentiina markkinoi maailman eteläisimpänä kaupunkina. Nimitys on varmasti sopiva, vaikka myös Chile käyttää samaa nimitystä taajamista, jotka sijaitsevat vielä etelämpänä – mutta ne tuskin vastaavat kaupungin määritelmää. Ushuaia on kasvanut viime vuosina, ja kaupungissa on nyt n. 55 000 asukasta. Ympäristö muistuttaa Pohjois-Norjaa lumipeitteisine huippuineen ja jyrkkine vuorenrinteineen, jotka katoavat alas jääkylmään mereen. Saavumme perille iltapäivällä ja suuntaamme suoraan satamaan, jossa aluksemme Ocean Atlantic odottaa.
Päivä 4–5
Matkalla kohti Antarktista - Drakensalmi
Yön aikana alus on liikkunut läpi Beaglensalmen Drakensalmeen. Beaglensalmi on tähän vuodenaikaan erityisen kaunis. Aurinko kimaltelee seitsemällä valtavalla jääkentällä, jotka valuvat mereen yhdessä sulavesipurojen kanssa. Kauniin jäämaiseman rikkovat upeat etelänpyökit, jotka ovat sopeutuneet eteläisen Patagonian ilmastoon. Drakensalmessa Etelämantereen kylmä vesi kohtaa Atlantin lämpimän veden. Merivesi on uskomattoman ravinteikasta, ja saatamme nähdä monia valaslajeja, kuten esimerkiksi miekkavalaita, etelänmustavalaita ja delfiinejä. Täällä elää monia lintulajeja, kuten albatrosseja: jättiläisalbatrosseja, kuningasalbatrosseja, mustakulma-albatrosseja, etelännokialbatrosseja sekä isomyrskyliitäjiä, myrskykeijuja sekä muita merilintuja. Drakensalmi oli aikaisemmin kuin portti tunnetun ja tuntemattoman välillä, ylittämätön raja, jonka kohdalla vastaan tulivat ensimmäiset jäävuoret. Kyse on yhdestä maailman myrskyisimmästä vesistöstä, jota leimaavat usein toistuvat myrskyt ja korkea aallokko. Koko päivän voimme nauttia kannella raikkaasta tuulesta, merilinnuista ja toivottavasti myös valaista. Paras paikka isojen merilintujen havainnoinnille on laivan perä, sillä linnut seuraavat laivaa ja hyödyntävät vaihtuvia tuulia.
Päivä 6–7
Eteläiset Shetlandsaaret

Seuraavien päivien ohjelma riippuu monesta tekijästä. Tutkimusmatkan johtaja päättää päivittäin yhdessä kapteenin kanssa lopullisen reitin ja maihinnousupaikat. Matkasuunnitelma saattaa näyttää seuraavalta: Ensimmäisenä päivänämme Antarktiksella saatamme nousta maihin Eteläisillä Shetlandsaarilla Hannah Pointissa. Kuten monet muutkin maihinnousupaikoistamme, Hannah Point on tärkeä pesimispaikka pingviineille, erityisesti valkokulma- ja myssypingviineille. Loppukesästä poikaset ovat jo hieman kasvaneet ja tutkivat ympäristöään kauempana pesästä. Saatamme nähdä myös merinorsuja, jotka lekottelevat rannalla.

Jatkamme matkaa kohti etelää ja Deception Islandia. Jos mahdollista, nousemme maihin Bailey Headin luona. Saari on hevosenkengän muotoinen ja muodostunut romahtaneesta tulivuoresta. Sää ja etenkin tuuli ovat merkittäviä tekijöitä ja vaikuttavat siihen, missä voimme nousta maihin. Kaikki maihinnousut tapahtuvat kumiveneistä, mielellään suoraan rannalle. Kaikki riippuu siis siitä, kuinka lähelle rantaa aluksemme pääsee ja kuinka korkea aallokko on. Jos aallokko on yhdessä paikassa liian kova, löydämme ehkä toisen maihinnousupaikan. Deception Islandilla elää valtava myssypingviinien yhdyskunta sekä etelämantereenkihuja, isokihuja ja tuppinokkia. Reippaimmat voivat kävellä tulivuoren kraatterin reunaa pitkin (pari tuntia) ja päästä tulivuoren sisälle, jossa on luonnonsatama. Satamaa käyttivät aikaisemmin valaanpyytäjät. Romahtaneen tulivuoren uumenista virtaa mukavan lämmintä lähdevettä, mikä mahdollistaa uimisen Antarktiksella. Kierroksella voi nähdä monia kiinnostavia lintuja, kuten kapinmyrskyliitäjän, lapintiiran, etelänselkälokin, tuppinokan, etelämantereenkihun, isokihun ja etelänkeijun. Sillä välin aluksemme ajaa hevosenkengän sisälle läpi kapean aukon, joka on nimetty Neptunuksen mukaan.

Päivä 8–9
Antarktiksen niemimaa

Olemme nyt vieläkin etelämpänä ja saavumme Antarktiksen niemimaalle. Maihinnousu saattaa olla mahdollista pienelle ja jyrkälle Cuvervillen saarelle, jolla näkee usein turkishylkeitä, weddellinhylkeitä ja merileopardeja. Saarella elää myös valkokulmapingviiniyhdyskuntia ja monia muitakin lintulajeja, kuten esim. lapintiiroja. Alus saapuu Antarktiksen niemimaan ja Anvers Islandin välissä sijaitsevaan upeaan Gerlachensalmeen, jossa havaitaan usein ryhävalaita. Salmen läpi navigoi ensimmäisenä belgialainen napatutkija Adrien de Gerlache vuonna 1888 Belgica-aluksellaan. Salmen päässä sijaitsee Port Lockroy, Englannin ensimmäinen pysyvä asema Antarktiksella. Mökki remontoitiin 1996 ja kesäisin siinä asuu kolme henkilöä. Alueella on mm. suuria jääpingviini- ja etelänmerimetsoyhdyskuntia.

Jatkamme niemimaan rannikkoa alaspäin kohti Half Moon Islandia ja Paradise Baytä. Matkan varrella olemme yhteydessä muihin alueella liikkuviin aluksiin ja tutkimusasemiin ja tarkkailemme barometriä. Jotkin parhaista maihinnousupaikoista ovat varsin suojattomia, ja juuri niihin me haluaisimme päästä. Saatamme nähdä weddellinhylkeitä, krillihylkeitä ja merinorsuja, ehkä myös merileopardeja. Maihinnousu tapahtuu, kuten sanottu, isoista ja vakaista kumiveneistä (zodiac). Monesti joudumme kiertämään hylkeitä, pingviinejä ja merinorsuja, jotka eivät paljoakaan välitä rauhallisista katselijoista. Näemme upeita maisemia ajaessamme jäälauttojen ja jäävuorten keskellä. Nousemme todennäköisesti maihin jonkin alueelle tyypillisen pingviinilajin yhdyskunnan luona: myssy-, tai jääpingviinien. Tähän vuodenaikaan poikaset ovat jo niin isoja, että ne alkavat selvitä pian saapuvasta talvesta.

Yleisimmät lintulajit ovat kihu, tiira, etelänselkälokki, etelämantereenkihu, isomyrskyliitäjä, tuppinokka ja kapinmyrskyliitäjä. Isot albatrossit pysyttelevät etäämmällä manteresta. Vierailemme yhdellä tai useammalla tutkimusasemalla sekä tervehdimme merinorsuja Deception Islandilla, joka sijaitsee reitin varrella. Olemme erityisen kiinnostuneita tutkimusasemasta Paratiisilahdessa (eng. Paradise Bay), jossa ohjelmassa voi olla kumiveneajelu valtavien luotisuorien jääseinien ja isojen jäälauttojen keskellä. Jäälautoilla köllöttelee yleensä hylkeitä. Mahtava luonto ja ankara jäämaisema ovat itsessään matkan kohokohtia. Toivottavasti pääsemme näkemään upean värileikin, kun sää muuttuu ja aurinko vaeltaa ylös pilvettömälle taivaalle. Teemme matkaa läpi Lemairen kanavan, joka on yksi kauneimmista paikoista Antarktiksen niemimaan rannikolla. Korkeat kalliot kohoavat suoraan ylöspäin kimaltavasta vedestä, ja lukemattomista jäätiköistä irtoaa jääkimpaleita. Saavumme Petermannin saarelle, jolla elää iso yhdyskunta etelämantereenkihuja ja jääpingviinejä. Olemme jo matkanneet etelämmäksi kuin useimmat risteilyalukset, mutta jatkamme vielä kohti napapiiriä, jonka sijainti on 66°33′. Yritämme päästä maihin Pleneau Islandilla, jossa näkee usein merinorsuja. Sen jälkeen matkaamme läpi Crystal Soundin kohti napapiiriä. Fish Islandsin kohdalla tapaamme eteläisimmän jääpingviinien yhdyskunnan. Matkalla pohjoiseen kuljemme läpi Neumayerin kanavan ja Gerlachensalmen ja kun saavumme Melchiorsaarille, yritämme käydä Argentiinan tukikohdassa, La Base Melchiorissa. Mikä kaunis päätös unohtumattomalle reissulle ennen kuin aluksemme suuntaa jälleen Drakensalmeen.

Päivä 10–11
Drakensalmi
Keula kohti pohjoista Ocean Atlantic kulkee läpi Drakensalmen. Salmi on saanut nimensä englantilaisen merenkulkijan Sir Francis Draken mukaan. Englantilaiset pitivät häntä sankarinaan, mutta espanjalaisille hän oli raaka merirosvo, sillä hän teki elämän ankeaksi espanjalaisille laivoille, jotka kuljettivat hopeaa Uudesta maailmasta kohti Eurooppaa. Olemme nyt jättäneet taakse “Valkoisen manteren” ja palaamme takaisin läpi maapallon myrskyisimmän merialueen. Mikäli sää sallii, ohitamme Kap Hornin läheltä ja suuntaamme Beaglensalmeen, joka on nimetty Darwinin kuuluisan aluksen mukaan. Aamuvirkut voivat seurata aluksen saapumista salmeen. Yleensä delfiinit seuraavat alusta, ja salmen pienillä saarilla loikoilee sadoittain turkishylkeitä seuranaan kihuja ja etelänselkälokkeja.
Päivä 12
Ushuaia - lento Buenos Airesiin
Astumme aamulla maihin Ushuaiassa ja ajamme bussilla lentokentälle. Aamupäivällä lennämme Buenos Airesiin. Patagonian arojen yli kulkeva lento kestää noin viisi tuntia, ja laskeudumme Buenos Airesin kotimaanlentojen kentälle nimeltä Jorge Newbery. Majoittuminen samaan hotelliin kuin tulomatkalla
Päivä 13
Kotimatka Buenos Aires - Helsinki
Kuljetus Buenos Airesin kansainväliselle lentokentälle, josta lennämme takaisin Eurooppaan ja Helsinkiin. Teemme matkalla välilaskun.
Päivä 14
Saapuminen Helsinkiin

Kajakkiretki Antarktiksella

Koe Antarktiksen rannikko kajakista käsin. Hiljaisuus ja luonnon kauneus korostuvat, kun liu’umme hitaasti vettä pitkin ja kohtaamme majesteettiset jäävuoret, pingviinit ja hylkeet. Jos olemme onnekkaita, valaita ui myös kajakkien ympärillä. Pakettiin sisältyy useita retkiä, ja siksi ne myydään yhtenä kokonaisuutena. Olemme Antarktiksella täysin säiden armoilla, ja turvallisuus on asia numero yksi, kun päivittäin pohditaan, voiko kajakit laskea veteen vai ei. Kajakkitiimimme yrittää järjestää matkan aikana niin monta retkeä kuin mahdollista. Kajakkeja on rajallinen määrä, ja osallistuminen vaatii kokemusta kajakkimelonnasta.

Kajakkiretkillä on mukana yksi asiantuntija ja lähistöllä kumiveneessä yksi ylimääräinen opas varmistamassa turvallisuuden. Kumivene on myös sitä varten, että jos sää äkillisesti muuttuu, melojat pääsevät turvallisesti takaisin alukselle.

Kajakkiretkillä on tilaa enintään 14 osallistujalle. Kaikki varusteet, oppaat ja opastus sisältyvät paketin hintaan.

Hinta: 798€/hlö

Lumikengät ja vaellus Antarktiksella

Koe seitsemäs manner samaan tapaan kuin kuuluisat tutkimusmatkailijat. Vaellamme huolella valittuihin luontokohteisiin, joihin ei muuten pääse. Samalla voimme ottaa kuvia dramaattisista maisemista. Siellä, missä lumi on liian syvää, laitamme jalkaan lumikengät ja nappaamme käteen sauvat. Vaellusoppaamme valitsee yhteistyössä tutkimusmatkan johtajan kanssa reitit, jotka takaavat kiinnostavan elämyksen. Lumikengät ja sauvat kuuluvat retken hintaan.

Hinta: 198€/hlö

Hintatiedot

Matkan hinta

Hinta alkaen 7.728€ /hlö jaetussa kahden hengen huoneessa
Näytä kaikkien lähtöpäivien hinnat

Hytti yhdelle
Lisämaksu hytistä yhdelle:
• Sisähytti yhdelle, kategoria E: 2618€
• Ulkohytti yhdelle, pieni pyöreä ikkuna, kategoria D: 6268€
Yhden hengen huone
• Lisämaksu yhden hengen huoneesta Buenos Airesissa 178€
Lisämaksulliset hytit

Lue lisää hyteistä Hyvä tietää-osiossa.

  • Jaettu kahden hengen ulkohytti, pieni pyöreä ikkuna, kategoria D: 270€/hlö 
  • Jaettu kahden hengen ulkohytti, ikkuna, kategoria C: 818€/hlö
  • Jaettu kahden hengen ulkohytti, ikkuna, rajoitettu näkymä, kategoria B: 1218€/hlö
  • Jaettu kahden hengen ulkohytti, iso ikkuna, kategoria A: 1618€/hlö
  • Jaettu kahden hengen Premium Suite: 2568€/hlö
Hintaan sisältyy
  • Lufthansan reittilennot Helsinki – Buenos Aires – Helsinki (Frankfurtin kautta) turistiluokassa
  • reittilennot Buenos Aires – Ushuaia – Buenos Aires
  • 2 yötä jaetussa kahden hengen huoneessa hotellissa Buenos Airesissa
  • kaupunkikierros (puolipäiväretki)
  • 2 illallista
  • 9 yötä jaetussa kahden hengen sisähytissä Ocean Atlantic –tutkimusaluksella, kategoria E
  • täysihoito risteilyllä
  • kuljetukset ja retket ohjelman mukaan
  • kansainvälinen tutkimusalustiimi
  • verot ja viranomaismaksut

Matkan ennakkomaksu on 800€/hlö.

Hintaan ei sisälly
  • lisämaksulliset hytit
  • lisämaksu yhden hengen huoneesta/hytistä
  • lisämaksulliset retket
  • juomarahat noin 14 USD/päivä/hlö
  • muut ateriat ja juomat matkan aikana

Ennen matkaa

Lue nämä Albatrosin lisä- ja erityisehdot, ennen matkan varaamista.

Hyvä tietää

Tutkimusmatkaristeily

 Jää yhdistettynä rajalliseen infrastruktuuriin ja luoksepääsemättömään erämaahan vaatii matkalta enemmän tutkimusmatkamaista luonnetta, mikä on ihanteellista, jos toiveissa on ainutlaatuinen matkaelämys. Kyse on luontomatkasta, jossa on rajallisempi määrä osallistujia ja omia erityispiirteitä: kaikki voivat yhtä aikaa nousta maihin, vierailla tutkimusasemilla, osallistua retkille ja valassafarille sekä kuunnella esitelmiä.

Matka ei ole kohtuuttoman vaativa eikä siihen kuulu pakollisia ponnistuksia eikä osallistujiin kohdistu erityisvaatimuksia. Edellytyksenä on toki se, että matkustaja on pystyy liikkumaan itsenäisesti sekä haluaa kokea luonnon sen omilla ehdoilla. Huomaathan, että matka eroaa tavanomaisista lomamatkoista siinä, ettei meillä ole samanlaisia mahdollisuuksia suunnitella matkan yksityiskohtia etukäteen. Monia elementtejä on vaikea ennustaa, ja lopullinen reitti päätetään tuuli-, sää-, jää- ja virtausolosuhteiden pohjalta. Reittikuvausta tulee lukea ihannetilanteen kuvauksena, joka tuskin täysin toteutuu vaikka alueella vallitsisi korkeapaine ja aurinkoinen sää useiden viikkojen ajan.

Tutkimusmatkan johtaja päättää yhdessä kapteenin kanssa reitistä ja päiväohjelmasta matkan aikana pyrkien siihen, että saamme matkasta parhaan mahdollisen irti kulloisissakin olosuhteissa. Jos esimerkiksi kohtaamme yhtäkkiä valasparven, päiväohjelma voi muuttua siinä paikassa.

Tärkeä osa matkaa on risteily ja maihinnousut aluksen mukana kulkevien zodiac-tyyppisten kumiveneiden avulla. Kumiveneet kuljettavat meidät karuille rannikoille, pitkin jäätiköiden reunamia ja katsomaan valaita. Alus on varustettu laskettavin portain (tikkaat), joita pitkin laskeudutaan kumiveneisiin. Kumiveneissä on tehokas moottori. Alus menee niin lähelle nähtävyyksiä, jäätiköitä ja lintukallioita kuin mahdollista, sitten laskeudumme kumiveneisiin noustaksemme maihin tai katsellaksemme valaita, hylkeitä, jäävuoria tai lintuluotoja lähempää, eläimiä häiritsemättä. Siirtyminen kumiveneeseen ja takaisin alukseen on suhteellisen helppoa kaikille itsenäisesti liikkuville, mutta voi olla ongelmallista liikuntarajoitteisille. Osallistujat voivat myös jäädä alukselle.  Matkat ovat tutkimusmatkoja, mikä tarkoittaa, ettemme voi ennustaa matkan jokaista yksityiskohtaa. Yllä oleva matkakuvaus on karkea hahmotelma tai toiveajattelua, joka suurella todennäköisyydellä muuttuu ainakin joiltakin osin.

Tietoa aluksesta

Ocean Atlantic on rakennettu Puolassa 1985 ja on täydellinen tutkimusalus Antarktiksen vesille. Jääluokka 1B mahdollistaa jopa 50 cm paksun jään murtamisen, ja tehokkaat koneet ja vakaimet tekevät Ocean Atlanticistä yhden vahvimmista napaseudulla toimivista aluksista. Alus on kunnostettu 2016–2017. Pituutta aluksella on 140 m ja leveyttä 21 m. Tilaa on runsaasti, luentosaleja on useita. Lisäksi laivassa on baari ja näköalatasanne. Ravintola tarjoaa kansainvälistä ruokaa. Aluksella on luonnollisesti täyshoito. Erickson-kannen leveistä ikkunoista on mahdollista nauttia jyrkkien seinämien kehystämistä kapeista vuonoista ja jäätiköistä, jotka heijastuvat vedenpinnasta. Aluksella on tilaa 198 matkustajalle. Kaikki hytit ovat ulkohyttejä, joissa on oma kylpyhuone/wc. Aluksella on lisäksi joitakin sisähyttejä, joissa myös on oma kylpyhuone/wc. Kaikki maihinnousut tapahtuvat aluksen 20 kumiveneellä.

Hytit
Ocean Atlanticilla on kuusi hyttikategoriaa, kaikissa on oma kylpyhuone/wc.

Premium Suite 35 m2
Kahden huoneen sviitti, jossa kaksoisvuode (tai kaksi erillistä vuodetta), sohvaryhmä, pöytä ja tuoli sekä iso ikkuna ja tilava kylpyhuone. Sijainti Marco Polo -kannella (kansi 5).

Panorama Window Suite 19–24 m2 – Kategoria A
Kaksoisvuode tai kaksi erillistä vuodetta, istuinryhmä, tilava kylpyhuone ja iso ikkuna. Sijainti Marco Polo -kannella (kansi 5).

Panorama Window Cabin 20–23 m2 – Kategoria B
Kaksoisvuode tai kaksi erillistä vuodetta, istuinryhmä, tilava kylpyhuone ja ikkuna, josta rajoitettu näkymä. Sijainti Magellan-kannella (kansi 8).

Standard Cabin Window 12–13 m2 – Kategoria C
Kaksoisvuode tai kaksi erillistä vuodetta, kylpyhuone ja ikkuna. Sijainti Marco Polo -kannella (kansi 5).

Standard Cabin Window 11–12 m2 – Kategoria D
Kaksoisvuode tai kaksi erillistä vuodetta, pieni pyöreä ikkuna ja kylpyhuone. Sijainti Columbus-kannella (kansi 4).

Standard Cabin 11–12 m2 – Kategoria E
Sisähytti, jossa kaksoisvuode tai kaksi erillistä vuodetta ja kylpyhuone. Sijainti Columbus-kannella (kansi 4).

Ilmasto

Antarktiksen ilmasto on melkoisen vaihteleva – yhtenä hetkenä paistaa aurinko ja seuraavana onkin ankara lumimyrsky. Marraskuusta maaliskuuhun keskilämpötila on -5C asteesta +5C asteeseen. Tuulen voimakkuus vaihtelee, mikä tarkoittaa, että merenkäyntiin kannattaa varautua. Matkan toteutusajankohtana on usein hyvä sää ja taivas selkeä ja sininen, mutta säätä on vaikea ennustaa.

Ushuaiassa ja eteläisessä Tulimaassa (esp. Tierra del Fuego) lämmintä on yleensä +10–20C astetta. Myös täällä voi tuulla kylmästi. Buenos Airesissa on puolestaan varsin lämmintä: keskilämpötila on +25–35C astetta.

Passi

Passin tulee olla voimassa kuusi kuukautta Argentiinasta poistumisen jälkeen. Nimen, jolla matka varataan, tulee olla täsmälleen samoin kirjoitettu kuin passissa. Albatros Travel tarvitsee kopion voimassa olevasta passista 14 päivän kuluessa varauksen tekemisestä.

Valuutta

Argentiinan rahayksikkö on peso (ARS; 1 peso = 100 centavoa). Vaihtokurssi maaliskuussa 2017: 10 euroa = n. 169 pesoa. Peso oli aiemmin kiinnitetty arvoltaan dollariin, mutta on sittemmin vapautettu, minkä takia hinnat ovat laskeneet Argentiinassa. Laivalla euro on standardivaluutta.

Juomarahat

Laivan miehistölle ja paikallisoppaille annettavat juomarahat eivät sisälly matkan hintaan. Miehistö tekee kaikkensa, että tuntisimme itsemme tervetulleiksi ja saisimme parhaan mahdollisen irti matkasta. Tästä syystä miehistölle jätetään juomarahaa (suositeltava summa on 14 USD/matkustaja/päivä), mielellään käteisenä.

Ruoka ja juoma

Laivalla hintaan sisältyy täysihoito. Kaikki ateriat tarjoillaan aluksen ravintolassa. Keittiöhenkilökunta tekee parhaansa erityisruokavalioiden kanssa (mainittava matkavarauslomakkeessa), mutta takuita ei voida antaa.

Matkatavarat

Argentiinan sisäisillä lennoilla matkatavaroiden määrää koskevat seuraavat rajoitukset: yksi matkalaukku, joka saa painaa enintään 20 kg. Yritä rajoittaa matkatavaroidesi määrää, sillä hyteissä ei ole niille paljon tilaa. Risteilyn ajaksi matkatavaroita voi jättää säilytykseen hotelliin Buenos Airesissa. Aluksen miehistö auttaa kantamaan matkatavarat alukselle. Kaikissa matkatavaroissa täytyy  olla matkustajan nimi ja osoite. Ennen matkaa saat nimilapun, jota käytetään, jotta miehistö tunnistaa nopeasti matkalaukkusi ja vie sen oikeaan hyttiin. Suosittelemme, että laitat matkalaukun sisälle päällimmäiseksi lapun, jossa on nimesi ja osoitteesi. (Nopeuttaa tunnistamista, mikäli lappu laukun ulkopuolella irtoaa).

Aikaero

Aikaero Suomen ja Buenos Airesin välillä on -5 tuntia.

Sähkövirta

Sähköjännite aluksella on 220 V.
Tietoa Antarktiksesta

Jätä Antarktis koskemattomaksi

Vuonna 1961 solmittiin Antarktiksen sopimus, jossa määriteltiin koko maanosan olevan luonnonsuojelualue. Antarktis on maailman suurin erämaa-alue ja se on pysynyt tähän päivään asti lähes koskemattomana. Autathan meitä pitämään Antarktiksen sellaisena.
• Älä heitä roskia tai tupakantumppeja maalle tai mereen.
• Älä kirjoita kiviin tai rakennuksiin.
• Älä ota biologisia, geologisia tai historiallisia esineitä – kuten kiviä, luunpaloja, munia, fossiileja, rakennusten osia tai rakennuksissa olevia esineitä – mukaan kotiin tuliaisiksi.
• Älä vahingoita asuttuja tai asumattomia rakennuksia ja hätäleirejä. Suojele Antarktiksen eläimistöä ja kasvistoa.
• Pidä riittävä etäisyys eläimiin ja lintuihin. Muista, että luonto on niiden koti ja äkilliset liikkeet säikäyttävät ne. Liiku aina rauhallisesti. Antarktiksen kesä on lyhyt, joten linnuilla on hyvin vähän aikaa paritella, rakentaa pesä, hautoa munia, kuoriutua ja ruokkia jälkeläisensä. Jos menet liian lähelle, saatat tuhota lintujen lisääntymismahdollisuudet sinä vuonna. Älä koskaan mene niin lähelle lintuja, että huomaat niiden käytöksen muuttuvan, varsinkaan hautomisaikana ja kun poikaset ovat pieniä. Lintuja ei tule koskaan syöttää eikä niihin saa koskea.
• Ethän aiheuta meteliä, jotta eläimet ja mahdolliset asukkaat ja muut vierailijat eivät häiriinny.
• Elintarvikkeita ei saa missään tapauksissa ottaa mukaan maihin.
• Älä koskaan kävele rannalla hylkeiden/merileijonien ja meren välissä. Niillä tulee aina olla suora kulku veteen.
• Varo kasveja. Katso mihin astut – älä tallo kasveja, sammalta tai jäkälää. Kasveja ei saa poimia.
• Moottoriajoneuvoilla, veneillä ja lentokoneilla liikkuminen on sallittua vain, jos se ei häiritse eläimiä. Kunnioita suojeltuja alueita. Jotkin alueet Antarktiksella ovat erityisiä suojeltuja reservaatteja, sillä niissä on ainutlaatuiset ekologiset, tieteelliset ja historialliset olosuhteet. Historiallisissa kohteissa vierailua sanelevat usein paikalliset säännöt.
• Noudata paikallisia sääntöjä.
• Älä siirrä historiallisia muistomerkkejä tai niiden osia. Kunnioita tieteellistä tutkimusta.
• Älä häiritse käynnissä olevia tieteellisiä tutkimuksia tai niihin liittyviä asennuksia ja laitteita.
• Noudata tutkimuskeskusten ja -tukikohtien sääntöjä ja määräyksiä.
• Älä häiritse mittauslaitteita, merkkejä ja muita tieteelliseen tutkimukseen liittyviä välineitä. Ota turvallisuusohjeet vakavasti ja valmistaudu huonoon ja nopeasti vaihtelevaan säähän. Varmista, että varusteesi ja vaatetuksesi soveltuvat Antarktiksen olosuhteisiin. Muista aina, että ympäristö on karu, ennakoimaton ja mahdollisesti vaarallinen.
• Tunne rajasi ja laita turvallisuus aina etusijalle.
• Noudata aina matkanjohtajan ohjeita. Pidä muut matkailijat aina katse-etäisyydellä ja muista, että näkyvyys saattaa heiketä äkillisesti.
• Älä lähde lumisille tuntureille tai jäätiköille, sillä ohut lumi- tai jääkerros saattaa peittää vaarallisen syvät halkeamat, joihin voi pudota.
• Mene hätäleireihin vain varsinaisissa hätätapauksissa. Jos joudut käyttämään hätäleirin varustusta tai varastoa, tulee lähimmälle asemalle tai viranomaiselle tehdä heti ilmoitus.
• Suhtaudu tulipaloriskiin vakavasti ja noudata kaikkia tupakointikieltoja, etenkin rakennuksissa. Tulipaloriski on erittäin suuri Antarktiksen äärimmäisen kuivissa olosuhteissa. Ota Antarktikselta mukaan vain valokuvia ja jätä sinne vain jalanjälkiä!
Pakkausohjeita

Aluksella

Pukeutuminen aluksella on vapaata, aidossa tutkimusmatkahengessä. Farkut ja neuleet käyvät hyvin.

Antarktis ja Tierra del Fuego/Tulimaa

Kerrospukeutuminen kannattaa, sillä vaatekerrosten väliin jäävä ilma eristää tehokkaasti. Siksi useamman ohuen kerroksen pukeminen on järkevämpää kuin pukea pari paksua neuletta. Kerroksia on myös helpompi riisua tai pukea säätilan vaihteluiden mukaan ja, kuten jo todettu, sää saattaa vaihdella hyvinkin nopeasti.

Lapaset ja sukat

Monet suosivat villalapasia ja niiden päällä vettä hylkiviä rukkasia, joissa on kämmenen puolella karhea pinta ja joilla saa hyvän otteen jäisistä pinnoista. Valokuvaajat käyttävät mielellään sormikkaita rukkasten alla, jotta sormet pysyvät suojattuina myös valokuvatessa. Myös hiihtokäsineet sopivat hyvin. Polvimittaiset, lämpimät sukat kannattaa pakata mukaan. Kaksi ohutta paria lämmittävät paremmin kuin yksi paksumpi pari.

Kumisaappaat

Korkeavartiset kumisaappaat ovat ehdoton varuste maihin noustessa. Ocean Atlantic -aluksella on hyviä, tukevia saappaita kaikille matkustajille – muistathan siksi ilmoittaa kengänkokosi varaamisen yhteydessä. Kumivenettä ohjaava henkilökunta ohjaa veneen aivan rannalle ja avustaa maihinnousussa, mutta tilanteessa tulee lähes väistämättä kastelleeksi jalkansa. Kumisaappaat ovat erinomaiset myös pingviiniyhdyskunnassa vierailua ajatellen, sillä kumisaappaat on helppo puhdistaa lintujen jätöksistä, joihin on vaikea olla astumatta.

Kengät

Tutut ja tukevat lenkkarit tai vastaavat hyväpohjaiset arkikengät ovat riittävät. Jos jalkasi tarvitsevat kävellessä enemmän tukea, voit ottaa mukaan parin tukevia vaelluskenkiä.

Takki

Veden- ja tuulenpitävä hupullinen takki on ehkä tärkein tarvitsemasi varuste Antarktiksen matkalla. Takin ei tarvitse olla paksu. Monet suosivat ohutta, esimerkiksi Gore Tex -takkia, jonka alle on helppo pukea useita ohuempia (fleece)puseroita.

Housut

Gore Tex- tai sadehousut ovat välttämättömät. Housujen tulee olla kestävät ja mukavat. Näiden alle voi pukea lämpimät housut. Älä unohda aluskerrastohousuja.

Kaulaliina

Hyvä kaulaliina tai kauluri on välttämätön tuulisella säällä.

Pipo

Ehdoton asuste, sillä suurin osa lämmöstä katoaa kehosta pään kautta. Pipon tulisi olla tuulen- ja vedenkestävä ja peittää korvat.

Muut varusteet

Aurinkolasit
Antarktiksella UV-säteet ovat paljon voimakkaampia kuin mihin olemme tottuneet. Laadukkaat aurinkolasit UV-suojalla kannattaa ehdottomasti ottaa mukaan. Jos käytät silmälaseja, keskustelethan optikkosi kanssa.

Kiikarit
Ota mukaan kiikarit, jos haluat nähdä lintuja ja valaita paremmin. Hyvissä kiikareissa on suurennuskerroin 8-10 sekä halkaisijaltaan vähintään 30 mm kokoinen linssi. 

Kamera   
Kamera kannattaa kuljettaa vedenpitävässä repussa. Olkalaukkuja on vaikea kantaa mukana ja ne suojaavat huonommin esimerkiksi vesiroiskeilta. Ota mukaan riittävästi pattereita. Myös pieni, vedenkestävä reppu päiväretkiä varten on hyvä ottaa mukaan. Henkilökohtaiset tavarat voi tarvittaessa suojata muovipussilla ja pakata reppuun.

Muovipusseja  
Ota muutama muovipussi mukaan. Niiden avulla on helppo erotella märät ja likaiset vaatteet kuivista ja puhtaista.

Lääketarvikkeita
• Laastareita ja kompressioita
• Kosteuspyyhkeitä
• Nenäsuihketta
• Päänsärkylääkettä (mielellään kuumetta alentavaa)
• Hyttysmyrkkyä
• Imodiumia tai vastaavaa
• Henkilökohtaiset lääkkeet
• Meripahoinvointilääkkeitä. Laastarit (Skopolamiinilaastari tai vastaava) auttavat yleensä ainakin jonkin verran. Meripahoinvointiin on saatavilla myös pillereitä. Konsultoi lääkäriäsi ennen matkaa.

Kirjat
Argentiinassa on hyvin rajoitetusti englanninkielisiä kirjoja. Aluksella on pieni kirjasto mutta kirjoja ei ole myytävänä. Ota sinua kiinnostavaa kirjallisuutta mukaan kotoa.

                                                                                                                            

Yleistä matkustustietoa

Yksin matkustavat

Jos matkustat yksin, edellytämme yhden hengen huoneen/hytin varaamista. 

Fyysinen kunto matkustettaessa

Pääsääntöisesti edellytämme, että matkustaja itse pystyy huolehtimaan omasta liikkumisestaan ryhmän tahdissa. Myös bussi-, juna- ja laivamatkoillamme tutustumme nähtävyyksiin usein jalan. On mahdollista, että päivittäiset kävelymatkat voivat nousta useisiin kilometreihin. Pyydämme aina tarkistamaan myynnistä tai matkaohjelmasta, soveltuuko matka teille.

Albatros Travelin matkanjohtaja

Kaikilla ryhmämatkoillamme on mukana suomalainen matkanjohtaja, joka lentää kanssanne Helsingistä kohteeseen tai on vastaanottamassa teitä kohteen lentokentällä. Kerromme tästä kotiin lähetettävän kirjeen mukana, noin viikko ennen matkaa. Maasta riippuen matkalla on usein mukana paikallisopas, joka hoitaa käytännön järjestelyjä ja avustaa matkanjohtajaa. Joillain matkoillamme on mahdollisuus ostaa matkanpidennys. Albatrosin Yksilöllinen matka ja ryhmämatkojen matkan pidennetty osuus ei sisällä suomalaisen matkanjohtajan palveluja.

Mikäli matkanjohtaja sairastuu matkan aikana, pyrimme saamaan mahdollisuuksien mukaan paikalle ensisijaisesti suomalaisen matkanjohtajan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, Albatrosin pohjoismaalaisen matkanjohtajan.

Juomarahat

Ryhmämatkoillamme matkanjohtaja kertoo teille maan juomaraha-käytännöistä, ja tietysti myös itse arvioitte palvelun tason. Kerromme sekä Ryhmä- että Yksilöllisten matkojen kohdalla suositeltavan juomarahasumman matkan ajalle. Emme sisällytä juomarahoja matkan hintaan. Juomarahan käytön ja summan suuruuden haluamme viime kädessä asiakkaan itse voivan päättää.

Passi tai henkilökortti

Suomen kansalaisella on oltava koko matkan ajan voimassaoleva hyväkuntoinen passi. Passin tulisi olla voimassa vähintään 6 kuukautta matkan paluupäivän jälkeen. Tämä suositus koskee kaikkia matkojamme, vaikka säännökset voivatkin vaihdella maittain ja passin voimassoloaikavaatimus olla joissain maissa lyhyempi.
Useissa Euroopan maissa riittää kuvallinen henkilökortti matkustusasiakirjaksi. Katso ajankohtaiset tiedot:
http://www.poliisi.fi

Passissa tulee olla tyhjiä sivuja mahdollisia leimoja tms. viisumeita varten. Lapsella tulee olla oma passi.
Passin nimitietojen tulee täsmätä lentolipun tietojen kanssa. Pyydämme muiden kuin Suomen kansalaisten tarkistamaan omasta lähetystöstään matkalle tarvittavat asiakirjat.

Viisumi

Joihinkin maihin matkustettaessa tarvitaan viisumi. Kerromme matkakohteen yhteydessä, mikäli viisumi täytyy hankkia ennen matkaa ja miten sen voi hankkia. Ohjeet koskevat suomen kansalaisia. Mikäli olet jonkun muun maan kansalainen, ota yhteyttä oman maasi lähetystöön.

Vakuutukset

Matkoihin ei sisälly henkilökohtaisia vakuutuksia, matkatavaravakuutusta eikä peruutusturvaa. Matkojen erikoisluonteen vuoksi kehotamme ottamaan riittävän kattavat vakuutukset omasta vakuutusyhtiöstä, ja selvittämään mikä vakuutus sopii sinulle parhaiten ja mitä vakuutus korvaa. Vakuutuksia ei voi ottaa matkan aikana, ne on aina hankittava etukäteen. Matkalle on ehdottomasti mukavampi lähteä, kun tietää että oma vakuutusturva on kunnossa.

Istumapaikat ja erikoisruokavalioateriat kohteessa/hotellissa ja lentokoneessa

Matkustamme ryhmänä ja ns. ryhmälentolipuilla. Lentoyhtiö vastaa istumapaikkajaosta. Voit varausvaiheessa kertoa mahdollisesta istuinpaikkatoiveesta, kuten esimerkiksi ikkuna- tai käytäväpaikkatoiveesta, jonka toimitamme lentoyhtiölle. Huomioithan, että emme voi taata toivetta.

Voit kertoa meille mahdollisesta erikoisruokatoiveesta lennolla/kohteessa tai hotellissa ja toimitamme pyynnön eteenpäin. Nämä toiveet tarvitsemme viimeistään 60 päivää ennen lähtöpäivää. Huomioithan, että emme voi taata toiveita.

Istumapaikat bussissa

Albatrosin ryhmämatkoilla ei ole mahdollista varata tai ostaa istumapaikkoja bussista. Matkustajat voivat paikan päällä sopia matkanjohtajan kanssa paikkojen vaihtamisesta matkan aikana, jotta jokaisella on mahdollisuus istua bussin etu- ja takapenkeillä.

Matkatavarat

Tavallisimmin maksutta kuljetettavan matkatavaran määrä on max. 20kg tai 23 kg. Matkustamoon voi viedä yhden käsimatkatavaran, kooltaan yleensä enintään 55 x 40 x 20cm ja painoltaan enintään 5 kg tai 8 kg. Laukun ulkomitat, taskut, pyörät ja kahvat mukaan lukien laukku ei saa ylittää annettuja mittoja. Lentoyhtiöt voivat halutessaan rajoittaa käsimatkatavaroiden kokoa. Reittilennoilla noudatetaan ylipainomaksuissa kansainvälisen ilmakuljetusjärjestön IATA:n/lentoyhtiön niistä määräämiä maksuja.

Sallitut kilomäärät voivat vaihdella lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä lentoyhtiön omilta nettisivulta tai meiltä ennen matkaa. Maiden sisäisillä lennoilla konetyyypit voivat olla pienempiä, jolloin matkatavararajoitukset ovat usein tiukemmat.

Rokotukset ja terveys

Pyydämme tarkistamaan matkakohteen kohdalta kunkin maan rokotussuositukset ja joihinkin maihin suositeltavan malarian estolääkesuosituksen. Mikäli olet epävarma omasta rokotussuojastasi tai haluat lisätietoa malarialääkityksen tarpeellisuudesta, otathan yhteyttä omaan lääkäriisi. Mahdolliset päivittäiset reseptilääkkeet on syytä pakata käsimatkatavaroihin (lentoyhtiöiden määräykset huomioiden). Ota varalta mukaan vähän reiluummin lääkkeitä, matkalla ei välttämättä ole mahdollista saada nopeasti käyttämääsi lääkettä. Matkamme ovat usein kiertomatkoja, joten liikumme paljon ja päivät voivat olla pitkiä, joten vesipullon mukana pitäminen on tärkeää.

Muutokset lentoaikatauluihin ja matkaohjelmaan

Muutokset lentoaikatauluihin ovat mahdollisia. Kerromme mahdollisista muutoksista mahdollisimman pian saatuamme tiedon lentoyhtiöltä.

Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin matkaohjelmaan, jotka voivat johtua esim. muuttuneista aukioloajoista, jolloin päiväohjelman aikataulu saattaa muuttua.

Luonnonolosuhteet, liikenne, paikalliset pyhät, lakot tai vaalit voivat vaikuttaa matkaohjelmaan.

Pidennä matkaasi

2 päivää Buenos Airesissa

Tyyppi Pidennä matkaasi
Kesto 2 päivää
Hinta 548€

Päivä 13 Buenos Aires -pampa, gauchot ja herkullinen lounas karjatilalla
Pampa ympäröi Buenos Airesia lähes tuhannen kilometrin säteellä. Valtava tasankoalue on vuosisatojen ajan ollut legendaaristen argentiinalaisten lehmipaimenten, gauchojen, koti. Hedelmällinen maaperä ja pampalla laiduntava lihakarja, joka tyypillisesti päättää päivänsä maailman mureimpina pihveinä, tekee pampasta tärkeän Argentiinan taloudelle. Päivän retkellä kuljemme gauchojen jalanjäljissä ja suuntaamme pampalle, jolla vierailukohteemme on eräs estancia, suuri argentiinalainen karjatila. Syömme tilalla perinteisen asado-lounaan, joka sisältää herkullista grillattua lihaa ja empanadas, pieniä, puolikuun muotoisia täytettyjä piiraita. Estancialla näemme myös kansanmusiikkiesityksen. Rentouttavan päivän jälkeen palaamme Buenos Airesiin.

Yöpyminen Buenos Airesissa.

Päivä 14 Buenos Aires -viinimaistiaiset ja tangoshow kera illallisen
Lähes koko päivä on omaa aikaa. Iltapäivän päätteeksi maistelemme argentiinalaisia viinejä ammattitaitoisen sommelierin johdolla. Sen jälkeen pääsemme nauttimaan illallisesta ja upeasta tangoesityksestä. Voiko olla parempaa paikkaa nauttia tangosta kuin tangon kotikaupunki? Tango, jossa yhdistyy nostalgia, draama, eleganssi ja sensuaalisuus, on peräisin Buenos Airesin maahanmuuttajapiireistä San Telmon kaupunginosasta. Tanssi syntyi 1800-luvulla, ja vaikkei sitä aluksi pidettykään sopivaisena, tuli siitä ennen pitkää koko kansan tanssi.

Yöpyminen Buenos Airesissa.

Päivä 15 Kotimatka

Päivä 16 Saapuminen Helsinkiin

Kuvia
Klikkaa kuvaa, näet sen suurempana
Hotelli

Hotelli sijaitsee keskeisellä paikalla Buenos Airesissa.

Hinta
alk. 548€/hlö jaetussa kahden hengen huoneessa

Lisämaksu yhden hengen huoneesta
130€

Hintaan sisältyy
• 2 yötä jaetussa kahden hengen huoneessa turistiluokan hotellissa Buenos Airesissa
• puolihoito
• retket ohjelman mukaan
• englantia puhuva paikallisopas
Hintaan ei sisälly
• muut ateriat ja juomat
• lisämaksu yhden hengen huoneesta 130€
Varaa

Paketti sisältää tietyn etukäteen myynnissä olevan määrän päiviä ja mahdollisuudet ovat esitelty päämatkan yhteydessä. Hintaan sisältyy lennot/kuljetukset sekä majoitukset, jotka on eritelty pidennyksen yhteydessä tapauskohtaisesti. Pidennys on ilman Albatrosin matkanjohtajaa.

Matkan pidennys on tilattava ja maksettava viimeistään 75 päivää ennen matkalle lähtöä. Suosittelemme varaamaan kuitenkin niin ajoissa kuin mahdollista, koska matkan pidennykset ovat aina erikoistilauksesta ja niitä on saatavilla rajallinen määrä. Huomioithan, että kotisivuillamme mainitut hinnat ovat alkaen hintoja. Hotelli- ja/tai lentohintojen mahdolliset muutokset vaikuttavat lopulliseen hintaan.

Otamme aina teihin yhteyttä ennen varauksen vahvistamista. Jos pidennys peruutetaan vahvistuksen jälkeen, veloitamme syntyneet kulut jotka esim. lentoyhtiö ja hotelli meiltä veloittaa.

Buenos Aires – Iguassun vesiputoukset – Rio de Janeiro

Tyyppi Pidennä matkaasi
Kesto 5 päivää
Hinta 1.748€

Päivä 13: Buenos Aires – Puerto Iguazú
Aamulla lennät Puerto Iguazúun, joka sijaitsee Argentiinassa. Ylitämme rajan Brasilian puolelle ja jatkamme pieneen Foz do Iguaçún kaupunkiin, jossa yövymme.

Päivä 14: Iguassun vesiputoukset Argentiinan puolella
Tänään pääset ihailemaan vesiputouksia Argentiinan puolelta. Kierros alkaa vierailukeskuksesta, josta pikkuinen juna kuljettaa suurimman putouksen, Garganta del Diablon – Paholaisen kidan – luo. Päätepysäkiltä alkaa polkuja ja siltoja pitkin yli kolme kilometriä pitkä kävelyretki vesiputousten ympärillä. Metsässä vesiputousten välittömässä läheisyydessä on ainutlaatuinen eläin- ja kasvimaailma: harvinaisia orkideoja, lukuisia lintulajeja ja jättiläisliskoja. Kierros jatkuu pitkin polkuverkostoa, josta vesiputousta voi ihailla eri kulmista.

Yöpyminen Foz do Iguaçússa.

Päivä 15: Iguassun vesiputoukset Brasilian puolella - lento Rio de Janeiroon
Tänään pääset näkemään vesiputoukset Brasilian puolelta. Kuljet pitkin kävelysiltaa, joka johtaa keskelle putousta ja jolta on mahtavat näkymät alas ”Paholaisen kitaan”. Täällä putouksen vesi tulee alas niin voimakkaana sumuna, että sadetakki on tarpeen. Kauempana voi törmätä pieniin ja uteliaisiin nenäkarhuihin.

Puolilta päivin ohjelmassa on lento Rio de Janeiroon. Brasilialaiset väittävät, että Jumala käytti kokonaiset kaksi kuudesta työpäivästään luodakseen Rion. Kaupunki sijaitseekin kauniilla paikalla luonnonsatamineen, ympärillään vehreän kasvillisuuden peittämät kalliot, meri ja pitkät rannat. Rio on todellinen lomakaupunki, joka sykkii elämää, elämäniloa ja optimismia.

Yöpyminen Rio de Janeirossa.

Päivä 16: Rio de Janeiro - Corcovadovuori ja Kristus-patsas sekä vierailu favelassa
Päivän retki suuntautuu kaupungin vihreäpeitteiselle Corcovadovuorelle, jonka huipulla seisoo kuuluisa Kristus-patsas. Vuori kohoaa lähes 700 m meren yläpuolelle ja sieltä on mahtavat näkymät yli kaupungin. Kristus-patsas on 30 m korkea ja seisoo 8 m korkean sokkelin päällä. Patsas ei ole ainoastaan Rion ja Brasilian symboli, vaan kuuluu myös uusien maailman seitsemän ihmeen joukkoon.

Faveloita – köyhiä asuinalueita – on ollut olemassa 1800-luvun lopulta lähtien, jolloin kodittomat sotilaat asettuivat suurkaupunkien laitamille. Modernit favelat syntyivät 1970-luvulla, kun väki muutti maaseudulta kaupunkeihin eikä asuntoja riittänyt kaikille. Brasilian väestöstä 6 % asuu faveloissa. Tänään pääsemme kurkistamaan monien brasilialaisten elämään. Vierailemme yhdessä Brasilian suurimmista faveloista paikallisoppaan johdolla. Hän kertoo meille sosiaalisista ja poliittisista olosuhteista, ja meidät otetaan sydämellisesti vastaan. Favelassa on monia sosiaalisia projekteja, joiden tarkoituksena on vahvistaa yhteisöllisyyttä ja parantaa elämänlaatua – esimerkiksi monet Rion parhaista sambakouluista löytyvät täältä.

Yöpyminen Rio de Janeirossa.

Päivä 17: Rio de Janeiro - sokeritoppa ja kotimatka
Tänään ohjelmassa on nousu köysiradalla ylös Sokeritopalle, valtavalle graniittikalliolle, joka seisoo Guanabaralahden suulla. Vuorelta näkee Rion horisontin, pitkät rannat ja vihreäpeittoiset vuoret sekä sademetsää. Sokeritopalla seisoessa ei ole epäilystäkään, miksi Rioa pidetään yhtenä maailman kauneimmista kaupungeista!

Päivän päätteeksi edessä on kuljetus lentokentälle – kotimatka alkaa

Päivä 18 Saapuminen Helsinkiin

Kuvia
Klikkaa kuvaa, näet sen suurempana
Hotelli

Hotellit sijaitsevat keskeisellä paikalla ja ovat tasoltaan 3-4 tähteä.

Hinta
alk. 1748€/hlö jaetussa kahden hengen huoneessa

Lisämaksu yhden hengen huoneesta
390€

Hintaan sisältyy
• 2 yötä jaetussa kahden hengen huoneessa turistiluokan hotellissa Foz do Iguaçússa
• 2 yötä jaetussa kahden hengen huoneessa turistiluokan hotellissa Rio De janeirossa
• aamiaiset
• retket ohjelman mukaan
• englantia puhuva paikallisopas
Hintaan ei sisälly
• muut ateriat ja juomat
• lisämaksu yhden hengen huoneesta 390€
Varaa

Matkan pidennyksen vahvistaminen vie 7-10 arkipäivää. Kun varaus on ok, lähetämme uuden matkavahvistuksen. Matkan pidennystä ei voi myöhemmin peruuttaa kuluitta. Jos pidennys peruutetaan, veloitamme syntyneet kulut jotka esim. lentoyhtiö meiltä veloittaa. Matkan pidennys tilattava ja maksettava viimeistään 75 päivää ennen matkalle lähtöä. Matkan pidennykset ovat aina erikoistilauksesta ja niitä on saatavilla rajallinen määrä. Mikäli matkan hintaan sisältyvä lentoluokka on täyteen varattu, tilausta ei voida toteuttaa tai lentoyhtiön perimä lisämaksu voi muuttua. Otamme aina teihin yhteyttä ennen varauksen vahvistamista.

Jos pidennys peruutetaan, veloitamme syntyneet kulut jotka esim. lentoyhtiö meiltä veloittaa.

Matkan pidennys tilattava ja maksettava viimeistään 75 päivää ennen matkalle lähtöä. Matkan pidennykset ovat aina erikoistilauksesta ja niitä on saatavilla rajallinen määrä. Mikäli matkan hintaan sisältyvä lentoluokka on täyteen varattu, tilausta ei voida toteuttaa tai lentoyhtiön perimä lisämaksu voi muuttua. Otamme aina teihin yhteyttä ennen varauksen vahvistamista.

Vastaavia matkoja

18ARCSC01EFI2101