Uzbekistanin Silkkitiekaupungit

Kiehtova matka myyttisiin Silkkitien karavaanikaupunkeihinTarunhohtoinen Samarkand, jossa upean arkkitehtuurin lisäksi vanhan kauppakaupungin lukuisat basaarit ja taidekäsityöt. Mahtava Taškent ja kauniiden aistien Buhara.

Missään muualla Silkkitien historia ja arkkitehtuuri ei ole yhtä näkyvää kuin Uzbekistanin vanhoissa kaupungeissa. Silkkitien karavaanikaupungeissa on vuosisatojen ajan käynyt raskaasti kuormattuja kameleita ja kauppiaita – seuraamme heidän jälkiään legendaarisiin Samarkandiin, Buharaan ja Taškentiin. Eläväisissä kaupungeissa meitä odottavat kimaltavat kupolit, tuhansia vuosia vanhat moskeijat ja mitä kauneimpien mosaiikkien väriloisto. Sukellamme myytteihin ja tarinoihin, joissa Aleksanteri Suuren, Tšingis-kaanin ja Timur Lenkin valtakunnat syntyvät, kukoistavat ja tuhoutuvat.

Vilkkaat, eksoottiselta tuoksuvat basaarit houkuttelevat matoillaan, huolellisesti valmistetuilla käsitöillään, villa- ja silkkituotteillaan – hintaan, josta voi neuvotella, kunnes molemmat osapuolet ovat tyytyväisiä. Ystävällisiä paikallisasukkaita tapaamme kaupunkien elämää kuhisevilla aukioilla ja vanhoissa teehuoneissa. Asumme siisteissä kolmen tähden hotelleissa. Reittimme Uzbekistanissa pitkin Silkkitietä vie meidät mukavasti läpi koskemattomien ja karujen aavikkomaisemien ja vuoristojen. Silkkitie oli muinoin maailman tärkein kulkureitti, jonka kautta kulkivat tavaroiden lisäksi tiede, ideat ja uskonto.

Klikkaa karttaa, näet sen suurempana.
  • Tyyppi Kiertomatka

  • Matkanjohtaja Suomalainen

  • Viisumi Kyllä

  • Rokotukset Kyllä

  • Valuutta Uzbekistanin soum

Päiväohjelma
Päivä 1 Lento Helsinki - Taškent
Päivä 2 Saapuminen Taškentiin - kaupunkikierros
Päivä 3 Taškent - Buhara - pikajuna ja kaupunkikierros: Bakhouddin Nakshbandin mausoleumi, Chor-Bakr-nekropoli ja emiirin kesäpalatsi
Päivä 4 Buhara - kaupunkikierros
Päivä 5 Juna Buhara - Samarkand -junalla Samarkandiin ja omaa aikaa
Päivä 6 Retki Shakrisabziin - Timur Lenkin synnyinkaupunki - omaa aikaa
Päivä 7 Samarkand - kaupunkikierros
Päivä 8 Samarkand - paperinvalmistusta ja profeetta Danielin mausoleumi - luotijunalla Taškentiin - läksiäisillallinen
Päivä 9 Lento Taškent - Helsinki

Kuvagalleria

Lähtöpäivät

Lähtö Matkan kesto Hinta Lähtölentokenttä Huomaa
1.448€
Helsinki
Klikkaa päivämäärää nähdäksesi matkaohjelman

Päiväohjelma

Hae matkaohjelma HUOM. Joissakin matkoistamme ohjelma voi vaihdella, esim. lähtöpäivästä tai matkasesongista riippuen. Tulostathan matkaohjelman oman aiotun/valitun matkapäivämääräsi kohdalta, kiitos.

Päivä 1
Lento Helsinki - Taškent
Lennämme Helsingistä Uzbekistaniin.
Päivä 2
Saapuminen Taškentiin - kaupunkikierros

Laskeudumme Uzbekistanin pääkaupunkiin Taškentiin. Maahantulomuodollisuuksien jälkeen ajamme suoraan hotellille.

Venäläisten valloitettua Taškentin 1865 se on ollut maan portti itään sekä vuodesta 1939 maan pääkaupunki. Kolmen miljoonan asukkaan Taškent on Keski-Aasian merkittävin kaupunki. Harvan keskiaasialaisen kaupungin historia on yhtä värikäs kuin Taškentin. 400-luvulla paikka tunnettiin nimellä Chach. Pian seurasi sarja valloittajia: turkkilaiset, arabit, Tšingis-kaani, Timur Lenk, kazakit, kalmukit ja 1800-luvun alusta vielä samanidit – kaikki halusivat hallita Taškentia. Raju maanjäristys ravisteli Taškentia 1966 ja tuhosi isoja osia kaupungista. Maanjäristyksestä johtuen Taškentin katukuvaa leimaavat modernit rakennukset, mutta kaupunkia piristävät kuitenkin elementit, jotka on helppo yhdistää uzbekistanilaiseen ja venäläiseen kulttuuriin.

Levättyämme lähdemme tutustumaan lähemmin Uzbekistanin pääkaupunkiin. Kierros alkaa Khazrati-Imomista, joka on usean koraanikoulun ja moskeijan muodostama kaunis rakennuskompleksi. Khazrati-Imomissa sijaitsee mm. Djuma-moskeija sekä arvostettu koraanikoulu Barak-Khan, jossa säilytetään vanhinta käsinkirjoitettua Koraania (Uthman Qu’ran). Abdul Kassim  madrasassa voimme ihailla taitavimpien uzbekistanilaisten taiteilijoiden töitä, kuten silkkipaperimaalauksia, puutöitä ja keramiikkaa. Käymme lähellä sijaitsevassa Kaffal-Shashin mausoleumissa sekä Kukeldash-madrasassa. Kierros vie meidät myös basaariin, jossa myydään kaikkea vihanneksista ja leivästä vaatteisiin ja taloustarvikkeisiin. Jatkamme kierrosta Amir Timur Squarelle, puistomaiselle aukiolle. Aukiolla seisoo keskiaasialaisen sotaherran Timur Lenkin (1336–1405) patsas sekä perinteistä neuvostoarkkitehtuuria edustavia hotelleja. Saamme tilaisuuden nähdä myös Taškentin kuuluisan metron, joka on koristeltu marmorilla ja graniitilla. Suuntaamme vielä kierroksen päätteeksi Itsenäisyyden aukiolle.

Päivä 3
Taškent - Buhara - pikajuna ja kaupunkikierros: Bakhouddin Nakshbandin mausoleumi, Chor-Bakr-nekropoli ja emiirin kesäpalatsi

Taškentista matkustamme Afrosiayb-luotijunalla yli Kyzylkumin autiomaan Buharaan, yhteen Silkkitien kuuluisimmista keidaskaupungeista. Buhara on yksi Keski-Aasian tunnelmallisimmista kaupungeista. Buhara oli ollut olemassa jo pitkään, kun Aleksanteri Suuri valloitti sen 329 eKr. Sijainti Mervin, Konya-Ugenchin, Heratin, Kabulin ja Samarkandin muodostaman kehän keskellä teki siitä kiinnostavan kohteen monille sotaherroille. Heidän joukossaan oli myös arabikomentaja Qutaiba, joka 700-luvun alussa toi islaminuskon Buharaan. 1200-luvulla Tšingis-kaani tuhosi kaupungin lähes maan tasalle. Se kuitenkin nousi tuhkasta, ja kauppiaiden myötä kaupunki rikastui. Seudulla on yksittäisiä matalia vuoria ja tyypillistä aavikkomaisemaa. Alueen luonto on erityislaatuista ja karua.

Lounasaikaan saavumme Buharaan ja ajamme hotelliimme. Iltapäivällä lähdemme tutustumaan kaupunkiin. Ensimmäiset kohteemme ovat Buharan arkkitehtonisia helmiä: Bakhouddin Nakshbandin mausoleumi ja Chor-Bakr-nekropoli. Kaunis, hiekanvärinen Bakhouddin Nakshbandin mausoleumi on koristeltu sinisin keraamisin laatoin, jotka ovat tyypillisiä uzbekistanilaisissa rakennuksissa.

Kaupungin ulkopuolella sijaitsee vaikuttava kesäpalatsi Sitorai-Mokhi-Hossa, joka oli Buharan kahden viimeisen emiirin käytössä. Se on kaunis ja kiehtova sekoitus itämaista, eurooppalaista ja venäläistä arkkitehtuuria. Tosiasiassa kesäpalatsi koostuu kolmesta rakennuksesta: vanhasta kesäpalatsista, kahdeksankulmaisesta paviljongista ja rakennuksesta pienen lammen luona. Täällä emiiri vietti mukavaa elämää haaremin ja eksoottisten eläinten ympäröimänä. Palaamme kaupungin keskustaan. Loppupäivä on omaa aikaa.

Päivä 4
Buhara - kaupunkikierros

Vietämme koko päivän Buharassa ja teemme kattavan kaupunkikierroksen, jonka aikana käymme läpi kaupungin historiaa.

Keskustassa sijaitsee mahtava Arkin linnoitus, joka symboloi emiirien valtaa. Yli 20 metriset muurit suojelivat hallitsijoita. Kukoistuskaudella muurien sisällä eli noin 3 000 asukasta. Monet kaupungin tärkeimmistä nähtävyyksistä – kauniit moskeijat sinisine kupoleineen, kaupunginportit ja vaikuttavat aukiot – löytyvät Poi Kalyan -kompleksista, jossa seisoo myös kaupungin korkein minareetti Arslan Khan, joka tunnetaan paremmin Kuoleman minareettina. Nimi johtuu siitä, että vielä reilut sata vuotta sitten hallitsijat surmasivat vihollisensa heittämällä heidät alas tornista. Lyab-i Khauz -aukio, jonka keskellä on iso allas, on kaupungin keskus. Täällä on teehuoneita, joissa vanhat uzbekkiherrat juovat vihreää teetä, juttelevat ja pelaavat lautapelejä. Altaan päissä sijaitsevat Nodir-Divan-Beghi-madrasan rakennukset vuodelta 1623.

Päivä 5
Juna Buhara - Samarkand -junalla Samarkandiin ja omaa aikaa

Aamupäivä on varattu omatoimiseen kaupunkiin tutustumiseen. Buharan basaareissa (tok) on yhä iso liuta toimivia verstaita ja kojuja, joissa valmistetaan laadukkaita paikallisia käsitöitä ihan samaan tapaan kuin satoja vuosia sitten. Täältä löydät hienot käsinkudotut tekstiilit, joista Keski-Aasia on tunnettu: suzanit, silkit, ikatit. On puutöitä, tyynyjä, mattoja ja keramiikkaa. Värit ovat upeita ja laatu korkea. Jos kaipaat taukoa, hakeudu Lyab-i Khauz -aukiolle. Aukion teehuoneissa on mukava virkistäytyä ja katsella paikalliselämää.

Iltapäivällä nousemme junaan, joka vie meidät Samarkandiin. Se tunnetaan myös nimillä Sielun puutarha, Islamin jalokivi ja Maailman peili. Samarkand on Keski-Aasian tarunhohtoisin kaupunki, jolla on tuhansia vuosia pitkä historia Silkkitien keskuksena sekä kulttuurikaupunkina. Perille saavuttuamme ajamme hotellille, johon majoitumme seuraaviksi kahdeksi yöksi.

Päivä 6
Retki Shakrisabziin - Timur Lenkin synnyinkaupunki - omaa aikaa

Aamiaisen jälkeen lähdemme kohti Timur Lenkin synnyinkaupunkia, Shakrisabzia – tai Keshiä, kuten kaupunkia tuolloin kutsuttiin – josta alkoi hänen tiensä lammaspaimenesta imperiumin hallitsijaksi. Vuonna 2002 kaupunki täytti 2 700 vuotta.

Timur Lenkin esi-isät olivat mongolialaisia sotilaita. Timur Lenk piti itseään suuren mongolialaisen sotaherran Tšingis-kaanin jälkeläisenä. Noin 1370 Timur Lenk kokosi alueen turkmenistanilaiset heimot suurenluokan sotaretkille.

Shakrisabz on Timur Lenkin kaupunki – siitä ei ole epäilystäkään. Suuri sotapäällikkö ei koskaan unohtanut juuriaan: hän ponnisteli kovasti tehdäkseen synnyinkaupungistaan entistä kauniimman ja turvallisemman. Kaupunkia suojelemaan rakennettiin paksut muurit ja vallihaudat nostosiltoineen. Rakennettiin palatseja ja puutarhoja. Shakrisabzista löytyvät Ak-Saray-palatsin, Dor-ut Saodat -kompleksin ja Khazratiy-Iman-moskeijan, Jahongir-mausoleumin ja Dor-ut Tillavat  kompleksin rauniot unohtamatta suorastaan groteskin kokoista Timur Lenkin patsasta. Patsas on suosittu kuvauskohde, ja hääparit poseeraavat mielellään patsaan juurella.

Palattuamme Samarkandiin ohjelmassa on omaa aikaa. Vanhassa kauppakaupungissa on lukuisia basaareja ja työhuoneita, joissa valmistuu mattoja, keramiikkaa, tekstiilejä ja muita taidekäsitöitä. Ehkä joku tuotteista houkuttelee ja päätyy matkalaukkuusi.

Yöpyminen Samarkandissa.

Päivä 7
Samarkand - kaupunkikierros

Samarkandissa on paljon nähtävää. Sen historiallinen keskusta ei ole niin hyvin säilynyt kuin Buharan, mutta sen sijaan kaupungista löytyy joitakin Keski-Aasian ainutlaatuisimpia kulttuuriaarteita.

Tunnetuin nähtävyys on Registan-aukio, joka sijaitsee Samarkandin sydämessä. Aukiota reunustavat kolmella sivulla täydellisessä arkkitehtonisessa harmoniassa rakennukset, minareetit ja madrasat. Ulugh Beg -madrasa, Tillya-Kari-madrasa ja Shir Dor -madrasa ovat kaikki arkkitehtonisia mestariteoksia, joita Unesco suojelee. Tšingis-kaanin joukot tuhosivat kaupungin pahoin 1220, mutta vuonna 1369 Samarkand nousi uuteen kukoistukseen, sillä Timur Lenk teki siitä pääkaupungin.

Jatkamme ihastelemaan ainutlaatuista Shah-i-Zinda-nekropolia (hautausmaa, joka muistuttaa kooltaan pientä kylää), sekä Bibi-Khanym-moskeijaa. Käymme katsomassa myös Ulugh Begin observatoriota vuodelta 1429. Observatorio oli 1400-luvulla maailman edistyksellisin, ja siellä tehdyt havainnot pätevät yhä.

Gur-e Amir eli Emiirin hautakammio on jälleen yksi Samarkandin kauniista rakennuksista. Timur Lenk rakennutti 1404 Gur-e Amirin upean kupolin ja hautamuistomerkin kuolleen lapsenlapsensa Muhammad Sultanin kunniaksi. Kun Timur Lenk 1405 kuoli, myös hänet haudattiin Gur-e Amiriin. Rakennusten yllä lepää rauha, ja kauniisti koristeltuun kupoliin on kirjoitettu runollisesti: ”Mikäli taivas katoaisi, kupoli korvaisi sen”.

Päivä 8
Samarkand - paperinvalmistusta ja profeetta Danielin mausoleumi - luotijunalla Taškentiin - läksiäisillallinen

Vierailemme Konigilin maalaiskylässä Samarkandin lähistöllä. Kylässä on vuosisatojen ajan valmistettu erittäin hienolaatuista käsintehtyä paperia. Yksi mestareista näyttää meille, kuinka mulperipuun kuori muuntuu hienoksi paperiksi.

Käymme myös profeetta Danielin mausoleumissa. Vanhan testamentin profeetta – tosin Raamattu ei puhu hänestä profeettana – syntyi n. vuonna 600 eKr. Danielin maalliset jäännökset on haudattu kaiken kaikkiaan kuuteen paikkaan: kolme sijaitsee Irakissa, kaksi Iranissa ja yksi täällä Samarkandissa. Tarinan mukaan Timur Lenk oli haudannut profeetan käden mausoleumiin. Monet pyhiinvaeltajat käyvät mausoleumissa, sillä se on pyhä paikka niin kristityille, juutalaisille kuin muslimeillekin.

Tämän jälkeen ajamme asemalle ja nousemme luotijunan kyytiin. Luotijuna on ensimmäinen laatuaan Keski-Aasiassa ja kuljettaa meidät 344 kilometrin päähän Taškentiin kahdessa ja puolessa tunnissa. Kaikki vaunut ovat savuttomia ja istuimet mukavia. Junassa on myös ravintolavaunu. Saavuttuamme perille bussi vie meidät hotellille. Sovimme matkanjohtajan kanssa, mihin aikaan kokoonnumme yhteiselle illalliselle.

Päivä 9
Lento Taškent - Helsinki
Varhaisen aamiaisen jälkeen matkaamme kohti lentokenttää. Kotimatka alkaa.

Hintatiedot

Matkan hinta

Hinta alkaen 1.448€ /hlö jaetussa kahden hengen huoneessa
Näytä kaikkien lähtöpäivien hinnat

Yhden hengen huoneen lisämaksu
128€
Hintaan sisältyy
  • Turkish Airlinesin reittilennot Helsinki – Taskent – Helsinki turistiluokassa (Istanbulin kautta)
  • junamatkat Taskent – Buhara – Samarkand
  • majoitus keskitason hotelleissa
  • aamiaiset
  • retket ja kuljetukset ohjelman mukaan
  • suomalainen matkanjohtaja
  • verot ja viranomaismaksut
Hintaan ei sisälly
  • lisämaksu yhden hengen huoneesta 128€ (7 yötä)
  • muut ruokailut ja juomat matkan aikana
  • palvelurahat kuljettajille, paikallisoppaille ja hotellin henkiökunnalle n. 60 USD/hlö
  • valokuvaus- ja videointi -maksut nähtävyyksillä ja matkan aikana (mikäli valokuvaa) n. 1 USD/kohde/lupa
  • ryhmäturistiviisumi Uzbekistaniin (suomen kansalaisille), hankitaan ja maksetaan etukäteen, matkavarauksen yhteydessä, 70€/hlö, katso lisätietoja Ryhmäturistiviisumi-osiossa alla.

Ennen matkaa

Lue nämä Albatrosin lisä- ja erityisehdot, ennen matkan varaamista.

Hyvä tietää

Majoitus

Taškent: 2 yötä (1 yö menossa ja 1 yö paluussa)
Buhara: 2 yötä
Samarkand: 3 yötä

Liikkuminen

Matkan aikana kävellään paljon ja maasto on vaihtelevaa, joten kohtuullinen peruskunto on tarpeen.

Tukevat ja tutut kävelykengät ovat ehdoton matkavaruste. Ota mukaan lippalakki/hattu, tuulenpitävä takki sekä suojaavaa aurinkovoidetta. Pieni reppu, johon voi pakata esim. vesipullon, on hyvä ottaa mukaan.

Osa ajettavista teistä on huonokuntoisia, joten säästä riippuen ajomatkoihin voi mennä ennakoitua enemmän aikaa.

Lääkkeet

Mikäli tuot maahan seuraavia lääkeaineita/ lääkkeitä, mukaan voi ottaa ainoastaan matkan aikana tarvittavan määrän, alkuperäispakkauksessa ja mukana tulee olla englannin kielinen todistus/resepti lääkkeiden tarpeellisuudesta: tramadol, kodeiini, morfiini, opiaatti, stesolid, unilääkkeet ja antidepressiiviset lääkkeet.

Matkatavarat

Uzbekistanin sisäisillä lennoilla matkatavaroiden enimmäispaino on 20kg/hlö.

Valokuvausmaksu

Uzbekistanissa maan tärkeiden nähtävyyksien kuvaaminen on maksullista ja paikallinen tapa on ostaa valokuvauslupa 1 US-dollarilla, joka maksetaan käteisellä kuvauskohteessa.

Valuutta

Luottokortit käyvät vain harvoissa paikoissa, joten ota mukaan Yhdysvaltain dollareita tai euroja. Parhaiten pärjää pienillä seteleillä (5, 10 ja 20€). Huonokuntoisia seteleitä voi olla vaikea vaihtaa paikalliseen valuuttaan.

Ryhmäturistiviisumi

Albatros hankkii ryhmäviisumin etukäteen puolestanne. Viisumin hinta on 70 €/hlö ja se maksetaan matkavarauksen yhteydessä.

Viisumia varten tarvitsemme hyvissä ajoin, viimeistään 45 päivää ennen matkan lähtöpäivää, seuraavat tiedot (joko postitse tai sähköpostilla skannattuina):

1. Värillisen, hyvälaatuisen kopion passin henkilökuvallisesta aukeamasta.

2. Mikäli olet työelämässä/olet yrittäjä, tarvitaan työnantajalta/yrittäjältä lyhyt englannin kielinen kirje, jossa tulee olla ainoastaan nämä tiedot: työnantajan/yrityksen nimi ja yhteystiedot, työtehtävä ja työnantajan/yrittäjän allekirjoitus sekä päiväys.

Huomoithan, että passin on oltava voimassa vähintään 6 kuukautta matkalta paluupäivän jälkeen, ja passissa on oltava 2 tyhjää sivua.

Yleistä matkustustietoa

Yksin matkustavat

Jos matkustat yksin, edellytämme yhden hengen huoneen/hytin varaamista. 

Fyysinen kunto matkustettaessa

Pääsääntöisesti edellytämme, että matkustaja itse pystyy huolehtimaan omasta liikkumisestaan ryhmän tahdissa. Myös bussi-, juna- ja laivamatkoillamme tutustumme nähtävyyksiin usein jalan. On mahdollista, että päivittäiset kävelymatkat voivat nousta useisiin kilometreihin. Pyydämme aina tarkistamaan myynnistä tai matkaohjelmasta, soveltuuko matka teille.

Albatros Travelin matkanjohtaja

Kaikilla Suomesta tehtävillä matkoillamme on mukana suomalainen matkanjohtaja, joka lentää kanssanne Helsingistä kohteeseen tai on vastaanottamassa teitä kohteen lentokentällä. Kerromme tästä kotiin lähetettävän kirjeen mukana, noin viikko ennen matkaa. Maasta riippuen matkalla on usein mukana paikallisopas, joka hoitaa käytännön järjestelyjä ja avustaa matkanjohtajaa. Joillain matkoillamme on mahdollisuus ostaa matkanpidennys. Matkan pidennetty osuus ei sisällä suomalaisen matkanjohtajan palveluja.

Mikäli matkanjohtaja sairastuu matkan aikana, pyrimme saamaan mahdollisuuksien mukaan paikalle ensisijaisesti suomalaisen matkanjohtajan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, Albatrosin pohjoismaalaisen matkanjohtajan.

Juomarahat

Matkanjohtaja kertoo teille maan juomaraha-käytännöistä, ja tietysti myös itse arvioitte palvelun tason. Kerromme matkan kohdalla suositeltavan juomarahasumman matkan ajalle. Emme sisällytä juomarahoja matkan hintaan. Juomarahan käytön ja summan suuruuden haluamme viime kädessä asiakkaan itse voivan päättää.

Passi tai henkilökortti

Suomen kansalaisella on oltava koko matkan ajan voimassaoleva hyväkuntoinen passi. Passin tulisi olla voimassa vähintään 6 kuukautta matkan paluupäivän jälkeen. Tämä suositus koskee kaikkia matkojamme, vaikka säännökset voivatkin vaihdella maittain ja passin voimassoloaikavaatimus olla joissain maissa lyhyempi.
Useissa Euroopan maissa riittää kuvallinen henkilökortti matkustusasiakirjaksi. Katso ajankohtaiset tiedot:
http://www.poliisi.fi

Passissa tulee olla tyhjiä sivuja mahdollisia leimoja tms. viisumeita varten. Lapsella tulee olla oma passi.
Passin nimitietojen tulee täsmätä lentolipun tietojen kanssa. Pyydämme muiden kuin Suomen kansalaisten tarkistamaan omasta lähetystöstään matkalle tarvittavat asiakirjat.

Viisumi

Joihinkin maihin matkustettaessa tarvitaan viisumi. Kerromme matkakohteen yhteydessä, mikäli viisumi täytyy hankkia ennen matkaa ja miten sen voi hankkia. Ohjeet koskevat suomen kansalaisia. Mikäli olet jonkun muun maan kansalainen, ota yhteyttä oman maasi lähetystöön.

Vakuutukset

Matkoihin ei sisälly henkilökohtaisia vakuutuksia, matkatavaravakuutusta eikä peruutusturvaa. Matkojen erikoisluonteen vuoksi kehotamme ottamaan riittävän kattavat vakuutukset omasta vakuutusyhtiöstä, ja selvittämään mikä vakuutus sopii sinulle parhaiten ja mitä vakuutus korvaa. Vakuutuksia ei voi ottaa matkan aikana, ne on aina hankittava etukäteen. Matkalle on ehdottomasti mukavampi lähteä, kun tietää että oma vakuutusturva on kunnossa.

Istumapaikat ja erikoisruokavalioateriat kohteessa/hotellissa ja lentokoneessa

Matkustamme ryhmänä ja ns. ryhmälentolipuilla. Lentoyhtiö vastaa istumapaikkajaosta. Voit varausvaiheessa kertoa mahdollisesta istuinpaikkatoiveesta, kuten esimerkiksi ikkuna- tai käytäväpaikkatoiveesta, jonka toimitamme lentoyhtiölle. Huomioithan, että emme voi taata toivetta.

Voit kertoa meille mahdollisesta erikoisruokatoiveesta lennolla/kohteessa tai hotellissa ja toimitamme pyynnön eteenpäin. Nämä toiveet tarvitsemme viimeistään 60 päivää ennen lähtöpäivää. Huomioithan, että emme voi taata toiveita.

Istumapaikat bussissa

Albatrosin matkoilla ei ole mahdollista varata tai ostaa istumapaikkoja bussista. Matkustajat voivat paikan päällä sopia matkanjohtajan kanssa paikkojen vaihtamisesta matkan aikana, jotta jokaisella on mahdollisuus istua bussin etu- ja takapenkeillä.

Matkatavarat

Tavallisimmin maksutta kuljetettavan matkatavaran määrä on max. 20kg tai 23 kg. Matkustamoon voi viedä yhden käsimatkatavaran, kooltaan yleensä enintään 55 x 40 x 20cm ja painoltaan enintään 5 kg tai 8 kg. Laukun ulkomitat, taskut, pyörät ja kahvat mukaan lukien laukku ei saa ylittää annettuja mittoja. Lentoyhtiöt voivat halutessaan rajoittaa käsimatkatavaroiden kokoa. Reittilennoilla noudatetaan ylipainomaksuissa kansainvälisen ilmakuljetusjärjestön IATA:n/lentoyhtiön niistä määräämiä maksuja.

Sallitut kilomäärät voivat vaihdella lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä lentoyhtiön omilta nettisivulta tai meiltä ennen matkaa. Maiden sisäisillä lennoilla konetyyypit voivat olla pienempiä, jolloin matkatavararajoitukset ovat usein tiukemmat.

Rokotukset ja terveys

Pyydämme tarkistamaan matkakohteen kohdalta kunkin maan rokotussuositukset ja joihinkin maihin suositeltavan malarian estolääkesuosituksen. Mikäli olet epävarma omasta rokotussuojastasi tai haluat lisätietoa malarialääkityksen tarpeellisuudesta, otathan yhteyttä omaan lääkäriisi. Mahdolliset päivittäiset reseptilääkkeet on syytä pakata käsimatkatavaroihin (lentoyhtiöiden määräykset huomioiden). Ota varalta mukaan vähän reiluummin lääkkeitä, matkalla ei välttämättä ole mahdollista saada nopeasti käyttämääsi lääkettä. Matkamme ovat usein kiertomatkoja, joten liikumme paljon ja päivät voivat olla pitkiä, joten vesipullon mukana pitäminen on tärkeää.

Muutokset lentoaikatauluihin ja matkaohjelmaan

Muutokset lentoaikatauluihin ovat mahdollisia. Kerromme mahdollisista muutoksista mahdollisimman pian saatuamme tiedon lentoyhtiöltä.

Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin matkaohjelmaan, jotka voivat johtua esim. muuttuneista aukioloajoista, jolloin päiväohjelman aikataulu saattaa muuttua.

Luonnonolosuhteet, liikenne, paikalliset pyhät, lakot tai vaalit voivat vaikuttaa matkaohjelmaan.

Rated 4 out of 5 by from Antoisa ja mieltäavartava matka Olin vajaa 2 vkoa sitten matkalla. Nähtävyyksiä riitti sopivasti, ehkä liikaa moskeijoita, olisipa ollut enemmän muita paikkoja. Opas kertoi liian yksityiskohtaisesti kohteista mikä vei aikaa. Oli hyvä kun näimme niin paljon myös maaseutua! Ja että matkustimme erilaisilla kulkuvälineillä. Harmillisesti väliTaskent-Buhara meni hutiin kun lentoyhtiö ei saanut aikataulumuutosta oppaan tietoon. Paria poikkeusta lukuunottamatta ruoka oli surkeaa, myös hotellien aamiaiset. Ei hedelmiä, vihanneksia,aina samaa kuivunutta leipää. Tuntui siltä kuin aamiainen olisi odottanut pöydällä koko yön. Ravintoloissakin ruoka oli aina samaa. No, eipä päässyt lihomaan...
Date published: 2017-04-18
Rated 5 out of 5 by from Mielenkiintoinen matka Matkajärjestelyt toimivat hyvin, heti alkaen 1 h vaihtoajasta Istanbulissa. Matkanjohtajan ja paikallisoppaan yhteistyö sujui erittäin hyvin, kummallakin riitti paljon mielenkiintoista kerrottavaa. Vaikka matkaohjelmaan tuli muutoksia esim. maan sisäisen lennon ja junamatkan aikataulujen suhteen, ne eivät suuremmin haitanneet. Toivomuksena olisi jättää jo matkaohjelmaan hieman enemmän omaa aikaa vapaamuotoiseen liikkumiseen Tashkentissa ja Samarkandissa. Miinukset show-esityksistä: Samarkandissa esitys kesti turhan pitkään ja Tashkentissa oli melua ja huono näkyvyys. Erityiskiitos paikallisoppaalle, monitoimimies tarttui toimeen mm. ravintoiloissa ja junassa.
Date published: 2016-10-19
Rated 3 out of 5 by from Mielenkiintoinen matkakohde Etukäteen olisi pitänyt ilmoittaa/kuvailla katujen huonokuntoisuutta Samarkandissa ja runsaista portaiden nousemisista. Myös Luotijunan rajalliset matkalaukku tilat olisi pitänyt mainita. Hyvää oli nähdä vanhojen kulttuurien aikaansaannoksia rakennuksissa ja erinomaista oli paikallisoppaamme Maruf'in toiminta. Esimerkiksi matkalaukkujen saanti lutijunaan oli täysin Maruf'in ansiota. Ilman häntä emme olisi ehtineet saada laukkuja junaan. Hän myös avusti ravintoloiden henkilökuntaa ansiokkaasti ruokailujen yhteydessä. Joissakin bussimatkoissa huonoilla teillä oli liian pitkät matkat ilman taukoja.
Date published: 2016-10-15
Rated 4 out of 5 by from Mahtavia nähtävyyksiä matkan kaupungeissa Olin matkalla n.viikko sitten, Matka oli kaupunkikohteiden osalta erinomainenAinoastaan yli kymmenen tunnin autiomaa osuus tosi huonolla tiellä oli aivan turhaa ajan haaskausta( olisi kerinnyt tuona aikana tutustua perinpohjaisesti tärkeimpiin nähtävyyksiin. Sitäpaitsi ruokapaikka autiomaamatkan varrella oli ALA-ARVOINEN. Ikävän maun jätti myös viimeisenä iltana nautittu illallinen, sillä opas ilmoitti lopuksi että viinit olivat ilmaisia, mutta oluesta piti maksaa. EI TASA-ARVOISTA!!!!!
Date published: 2015-11-15
Rated 4 out of 5 by from Paljon hyvää, jonkin verran kehitettävää Kokonaisuutta ajatellen matka oli hyvin järjestetty ja asiat toimivat suhteellisen sujuvasti. Esimerkiksi lennot, bussikuljetukset, junamatkat, hotelleihin kirjautuminen ja niistä poistuminen oli hyvin organisoitu. Pääsääntöisesti tärkeistä seikoista tiedottaminen (illallisajat, lähtöajat, päiväohjelma) oli hyvin organisoitu ja onnistui, joskin alkuperäinen matkaohjelma ei pitänyt aivan paikkaansa. Se ei kuitenkaan haitannut, sillä kaikki nähtävyydet olivat jännittäviä. Sen sijaan "vähäpätöisempää" tietoa ei meinannut saada kuin itse selvittämällä. Esimerkiksi postikorttien ja postimerkkien hankkiminen ja lähettäminen, mahdollisten ostostenteko itsenäisesti ynnä muu sellainen. Opas kertoi kysyttäessä näitä asioita kyllä, mutta ei kertonut kaikelle kansalle, mikä oli vähän typerää, koska 99% haluaa lähettää postikortteja ja tehdä ostoksia. Maa oli mielenkiintoinen kulttuuriltaan ja pääsääntöisesti nähtävyydet sekä muu päiväohjelmaan sisältyvä aktiviteetti oli mielenkiintoista, niiden esittely oli onnistunutta ja mieleenpainuvaa. Päiväaikataulu nähtävyyksien ympärille oli rytmitetty melko hyvin ja onnistuneesti. Ilman paikallisopasta matkasta ei olisi kuitenkaan selvitty. Matkanjohtaja (suomalainen), ei tuntunut osaavan kovin hyvää englantia ja teki merkittäviä käännösvirheitä kääntäessään paikallisoppaan tarinoita sujuvasta englannista suomen kielelle. Vuosiluvut, lukumäärät sekä muut olennaiset asiat menivät välillä väärin. Samalla paikallisen väestön elinolosuhteita kuvaavat asiat kääntyivät välillä päinvastaisessa merkityksessään.Jokin paikallisoppaan elävästi kertoma, mielenkiintoinen ja hauska legenda saattoi kääntyä suomen kielelle yhdellä tylsällä lauseella tai virkkeellä. Suomenkielinen matkanjohtaja ei tuntunut olevan aina ihan kartalla ja perillä asioista, ja kun häneltä ystävälliseen sävyyn tiedusteli jotain asiaa, hän saattoi vastata "mistä minä tietäisin?". Tämä hämmensi. Ilman paikallisoppaan historiantuntemusta, tietämystä kulttuurista, ilman hänen rikkaita, värikkäitä ja joskus kaunistelemattomia tarinoitaan matka olisi ollut aivan toisenlainen. Matkasta olisi saanut huomattavasti vähemmän irti ja se olisi ollut paljon yksipuolisempi ja tylsempi. Toisaalta paikallisopas myös jätti asioita kertomatta (kukapa ei haluaisi esittää kotimaataan kauniissa valossa) ja ajoittain suhtauduin hänenkin tietoihinsa skeptisesti. Ruoka oli järjestetty kolmesti päivässä; aamiainen, lounas ja päivällinen. Harmillisen usein nämä kaikki kolme ateriaa (tai vähintään lounas ja päivällinen) olivat täsmälleen samaa ruokaa - ja päivästä toiseen. Jos olisin tiennyt ruoan olevan joka päivä samaa, olisin ilmoittanut matkatoimistolle olevani kasvissyöjä (liha oli aina samalla tavalla valmistettua, samanmakuista, samannäköistä ja ei kovin hyvää). Ymmärrän, että isolle ryhmälle ruoat pitää ravintolassa tilata etukäteen ja ymmärrän, että perinteisiäkin ruokia halutaan esitellä ja kokeilla. Mutta silti voisi 9 päivän matkan aikana tarjota jotain muutakin kuin perinneruokia. Kuvittelepa tuovasi Suomeen jenkkituristi ja syöttäväsi hänelle joka päivä hernekeittoa ja karjalanpaistia? Lisäksi kaipasin ajoittain välipaloja ruokailujen välien venyessä useampaan tuntiin (4-5h). Pähkinät ja banaanit olivatkin hyvä piriste pitkin päivää. Itse nähtävyyksien luona käytimme paljon aikaa kuuntelemalla paikallisoppaan tarinoita, legendoja ja historiaa. Tämä oli lähes aina hyvin mielenkiintoinen hetki, mutta välillä paikallisopas takertui puuduttavan pitkäksi aikaa yksityiskohtiin. Joka kerta pitkien tarinoiden jälkeen ilmoitettiin, että nyt on aikaa valokuvata. Totuus oli, että tässä kohtaa valokuvaukseen ei enää ollut aikaa ja oppaat jo lähtivät eteenpäin - toisinaan joukkoa laskematta. Kerran yksi ryhmästämme jäikin erään maouseleumin sisään muiden marssiessa basaariin. Onneksi hän löysi itse meidät hiukan myöhemmin. Niinpä valokuvaukseen kannattaa käyttää aikaa heti - muuten jää kuvat saamatta ja jäät vielä ryhmästäkin jälkeen. Suomalainen matkanjohtaja ei niin usein laskenut, että kaikki todella ovat paikalla kuin paikallisopas. Kahdesti menin itse jo bussiin noustuani noutamaan erästä vanhempaa, yksin matkustavaa rouvaa, kun hän ei meinannut löytää ravintolasta bussille (huononäköinen). Mielestäni tämmöiset työt olisivat matkanjärjestäjän vastuulla mutta ryhmämme huomasi melko pian, ettei suomalainen matkanjohtaja oikein pidä parvestaan huolta. Olimmekin siksi melko itseohjautuva ryhmä ja katsoimme itse toistemme perään. Omatoimimatka kohteeseen onnistuu myös, jos jaksaa järjestää viisumin ja opetella venäjää. Englannillakin pärjäsi välillä, mutta jo 10:llä sanalla venäjää pääsi pitkälle. Ihmiset olivat Uzbekistanissa paikasta riippumatta äärettömän ystävällisiä, eikä rikollisuutta tarvinnut pelätä. Byrokratiaa riitti, mutta siihenhän on suomalainen jo tottunut. Uskon, että omatoimimatkailija saisi enemmän irti ruokakulttuurista ja maan tavoista elää, olla. Sen sijaan tällainen ryhmämatka mahdollisti usean merkittävän, toisistaan kaukanakin sijaitsevan nähtävyyden näkemisen ja kokemisen (Samarkand, Tashkent, Bukhara). Kulttuuri ja ilmapiiri on maassa rennon ystävällinen, letkeä ja rehellinen. Paikalliset ovat nauravaista ja iloista väkeä, toivottavat kaikki tervetulleiksi ja auttavat parhaansa mukaan. On syytä kuitenkin muistaa, että Uzbekistan on osa entistä Neuvostoliittoa, eikä länsimaalaisen odotukset ja standardit esimerkiksi siisteydestä aina täyty. Ravintoloissa on on syytä rohkeasti mutta ystävällisesti pyytää palvelua (juomia, ruokia), muuten tarjoilijat viilettävät iloisesti ohi, kuten ko. maissa tapana on!
Date published: 2016-10-20
Rated 5 out of 5 by from Oli aivan erinomainen matka Kuten yllä totesin oli aivan erinomainen matka.Erityiskiitokseni upealle oppaalle Julia Melnikille. Hänen lämpönsä ja ystävällisyytensä panimme varmaankin kaikki mukanaolijat merkille (ainahan tällaisille matkoille osuu joku huonosti käyttäytyvä marisija joka purkaa omaa huonoa oloonsa oppaaseen).Oppaan asiantuntemus oli loistavaa.Negatiivisena huomiona lentokenttäongelmat tullessa kun kukaan matkallaolijoista ei tiennyt miten menetellään. Kun sisäinen lento ei aamulla toiminutkaan oppaat hoitivat asian tyylikkäästi. Parhaat terveiseni Julia Melnikille
Date published: 2017-04-18
Rated 4 out of 5 by from Elämys matka Lähdin matkaan ilman mitään ennakko asennetta ja näimme viikossa valtavasti. Matka oli aika rasittava, mutta antoisa, sillä kerrankin oltiin paikoissa, jotka oat ihan samanlaisia riippumatta siitä missä ollaan. Elämä on todella erilaista. Ruoka raskasta perinneruokaa, mutta riittävästi ja runsaasti. Viinit huonoja, mutta olut ihan hyvää. Ihmiset tosi ystävällisiä ja avuliaita. Turvallista kaikkialla. Kokemus, joka kannatti.
Date published: 2016-04-20
Rated 4 out of 5 by from Sukellus Uzbekistanin historiaan Matkaohjelma sisälsi käytännössä kaikki merkittävät kaupungit. Tällä matkalla sain todella laajan tietomäärän Uzbekistanin historiasta.
Date published: 2015-11-24
  • y_2017, m_7, d_18, h_21
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_1.0.0-hotfix-1
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_0, tr_31
  • loc_fi_FI, sid_UZRTR05, prod, sort_[SortEntry(order=RELEVANCE, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Matkakokemukset

Tässä näet muiden asiakkaiden kommentteja matkasta. Toivomme, että sinulle on hyötyä heidän rehellisestä mielipiteestään, hyvistä neuvoista sekä ruusuista ja risuista. Saat vinkkejä siitä, millaisesta matkasta on kyse ja voit käyttää niitä hyödyksesi, valitaksesi sinua kiinnostavan Albatros-matkan. Asiakkaiden kommentit ovat sensuroimattomia ja puolueettomia. Lue lisää: www.albatros-travel.fi/hyva-tietaa/usein-kysyttya

Mikäli matkasta ei ole ehtinyt kertyä suomenkielisiä arvioita, näet matkan kohdalla kokonaispistemäärän Albatrosin pohjoismaalaisista asiakasarvioista. Pohjoismaalaisia arvioita voit lukea esim. Albatrosin ruotsalaisilta kotisivuita: www.albatros-travel.se.

Huomaathan, että lentoyhtiö, lentoreitti, hotellit, matkanjohtaja ja/tai matkareitti voivat vaihdella. Tämän vuoksi kommentoitu matka voi erota myynnissä olevasta matkasta.

Vastaavia matkoja

18UZRTR05AFI2404