Usein kysyttyä

Kysymyksiä & vastauksia

Mikäli et löydä kysymykseesi vastausta täältä, voit aina ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme. Palvelemme numerossa 09 31585999 (pvm/mpm) maanantaista perjantaihin klo 9-17.

Tai lähetä meille sähköpostia: info@albatros-travel.fi.

Voinko luottaa asiakasarvioihin Albatros Travelin kotisivulla?

Useimpien matkojen kohdalta voit lukea matkalla olleiden asiakkaiden arvioita. Haluamme näyttää ne sivustollamme auttaaksemme sinua valitsemaan itsellesi sopivimman matkan.

Julkaisemme pääsääntöisesti kaikki asiakkaiden kirjoittamat arviot matkasta, olivatpa ne sitten positiivisia tai negatiivisia. Yhteistyökumppanimme Bazaarvoice kerää palautteen puolestamme, eikä niitä missään vaiheessa editoida.

Pidätämme kuitenkin itsellämme oikeuden poistaa kommentit, jotka eivät noudata hyvää tapaa. Kyse voi olla esim. palautteesta, jossa on käytetty karkeaa kieltä tai mainittu henkilö/henkilöitä koko nimellä. Poistetun kommentin arvosana lasketaan kuitenkin aina mukaan matkan kokonaisarvosanaan. Jos antamasi palaute poistetaan, voit aina tiedustella syytä ja kirjoittaa uuden. Haluamme korostaa, ettemme poista kommentteja sen takia, että ne ovat kriittisiä tai niiden sävy on kielteinen.

Kaikki mielipiteet ovat matkalle osallistuneiden asiakkaiden kirjoittamia. Lähetämme asiakkaillemme sähköpostiviestin, jossa pyydämme heitä arvioimaan matkan kotiin palattuaan.

Huomaathan, että lentoyhtiö, lentoreitti, hotellit, matkanjohtaja ja/tai matkareitti voivat vaihdella. Tästä syystä kommentoitu matka voi erota myynnissä olevasta matkasta.

Hyödynnämme saamiamme arvioita sisäisesti tehdäksemme matkoistamme entistä parempia. Kokeneiden matkustajien palaute on meille arvokasta tietoa.

Voinko tilata matkani suoraan nettisivuilta?

Kyllä, sivuillamme on sähköinen varauslomake, jonka täytettyäsi ja lähetettyäsi saat meiltä viestin sähköpostiisi. Mikäli et saa vahvistusviestiä, varauslomakkeesta on todennäköisesti jäänyt jokin pakollisista tietokentistä täyttämättä, jolloin lomakkeen lähettäminen ei onnistu. Saat meiltä vielä kirjallisen matkavavahvistuksen ja laskun sähköpostiisi muutaman päivän sisällä tilauksesta. Muista ilmoittaa meille puhelinnumerosi, jotta tavoitamme sinut tarvittaessa. Mikäli et käytä lainkaan sähköpostia, voit varata matkaan soittamalla myyntimme numeroon 09 31585999 (pvm/mpm).
Mistä löydän varausnumeroni?

Laskun numero toimii varausnumerona. Näet laskun numeron matkavahvistuksesi/laskun oikeasta ylälaidasta. Se alkaa aina numerolla 5.
Mitä tarkoittaa "hinta alkaen"?

Kaikki hintamme merkitään alkaen, sillä tämä hinta kertoo matkan perushinnan jaetussa kahden hengen huoneessa. Jos matkustat yksin, matkan hintaan tulee lisämaksu yhden hengen huoneesta. Lisämaksu yhden hengen huoneesta on matkakohtainen ja näet tarkan hinnan jokaisen matkan kohdalta "Hintatiedot". Täältä näet myös, jos matkalle on mahdollista esim. ostaa erillinen retkipaketti tai muita huone- tai hyttityyppejä. Nämä ovat lisämaksullisia palveluita ja eivät sisälly matkan perushintaan.
Koska saan lentolippuni tai E-lippuni?

Lähetämme lentoliput noin viikkoa ennen matkaa matkavarauksen yhteydessä antamaasi sähköpostiosoitteeseen. Samalla saat muita tärkeitä matkadokumentteja, muun muassa hotellien nimet sekä yhteystiedot, matkaohjelman ja matkanjohtajan nimen. Ota matkadokumentit matkalle mukaan.
Koska saan matkavahvistuksen?

Kun olet varannut matkan, saat matkavahvistuksen ja laskun muutaman päivän kuluessa sähköpostiisi.
Paljonko matkatavarani saavat painaa?

Ilmaiseksi kuljetettavan matkatavaran määrä on usein max. 20 kg. Matkustamoon saa viedä yhden käsimatkatavaran, kooltaan enintään 55x40x20 cm ja painoltaan yleensä enintään 5 kg. Laukun ulkomitat, taskut, pyörät ja kahvat mukaan lukien eivät saa ylittää näitä mittoja. Lentoyhtiöt voivat halutessaan rajoittaa käsimatkatavaran kokoa. Reittilennoilla noudatetaan ylipainomaksuissa kansainvälisen ilmailujärjestön IATA:n/lentoyhtiön niistä määräämiä maksuja.

Huom. sallitut kilomäärät ja matkatavaramaksut vaihtelevat lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä ja mahdolliset lisämaksut lentoyhtiön nettisivulta tai myynnistämme ennen matkaa.

Saanko valita vapaasti paikkani lentokoneessa?

Albatros tekee etukäteen ryhmävaraukset lennoille. Voit varausvaiheessa kertoa mahdollisesta istuinpaikkatoiveesta, jonka toimitamme lentoyhtiölle. Emme voi taata toiveita.
Mitä rokotuksia minun tulee ottaa matkaa varten?

Jokainen matkustaja on itse velvollinen huolehtimaan tarvitsemistaan rokotuksista. Kaikkiin maihin matkustettaessa suositellaan jäykkäkouristus-, polio- ja kurkkumätärokotussuojien olevan voimassa. Tietoja maakohtaisista terveysmääräyksistä ja rokotuksista: http://www.rokote.fi ja http://www.thl.fi 
Kuinka maksan matkani?

Voit maksaa matkan luottokortilla nettisivuillamme. Voit myös maksaa matkan omassa nettipankissasi tai oman pankkisi konttorissa.
Pitääkö matkalaukuissa ja käsi­matkatavaroissa olla nimi- ja osoitelaput?

Suosittelemme, että kiinnität nimi- ja osoitelapun matkatavaroihisi. Albatros-osoitelapun saat lentokentältä edustajaltamme tai matkanjohtajaltasi.
Saako matkalle ottaa lääkkeitä?

Lääkkeet on syytä kuljettaa käsimatkatavaroiden joukossa. Kuljeta lääkkeet alkuperäispakkauksessa, jossa mukana on lääkäriltä saatu resepti. Ota säännöllisesti käyttämiäsi lääkkeitä mukaan reilusti, ottaen huomioon esimerkiksi lentojen mahdolliset myöhästymiset. Katso myös kohta: "Mitä saan kuljettaa käsimatkatavaroina." Matkalle kannattaa lääkereseptien lisäksi ottaa mukaan englanninkielinen lääkärin allekirjoittama lista käyttämistäsi reseptilääkkeistä. Diabeetikon on hyvä ottaa mukaansa todistus neulojen tarpeesta. Todistusta tarvitaan lääkkeiden ja hoitovälineiden saamiseksi mukaan lentokoneeseen, ja todistuksesta voi olla hyötyä epäselvissä tilanteissa sellaisissa maissa, joissa lääkeaineet eivät ole tullivirkailijoille tuttuja.
Millä kielellä opastus retkillä tapahtuu?

Kaikki matkamme opastetaan suomen kielellä. Albatros panostaa matkanjohtajien ammattitaitoon ja kohdetuntemukseen. Perillä kohteessa matkanjohtajalla on usein apunaan paikallisopas. Joissain maissa ja käyntikohteissa ainoastaan paikallisoppaalla on lupa opastaa, tällöin matkanjohtaja toimii tulkkina.
Mitä saan kuljettaa käsimatkatavaroina?

Käsimatkatavaroihin ei saa pakata teräviä esineitä, kuten veitsiä, saksia, korkkiruuveja tai pinsettejä. Nesteet, esim. juomat, rasvat, huulikiillot, ripsivärit ym. saa kuljettaa enintään 100 millilitran kokoisissa pakkauksissa. Kaikkien nestepakkausten on mahduttava yhteen uudelleen suljettavaan, läpinäkyvään, 1 litran kokoiseen muovipussiin.

Jokaisella lentoyhtiöllä on omat paino- ja kokomääräyksensä käsimatkatavaroiden osalta. Tämä on hyvä tarkistaa ennen matkaa lentoyhtiön nettisivuilta.

Onko Albatros Travel valmismatkarekisterin jäsen?

Kyllä, olemme Danske Rejsegarantifondin - Tanskan Valmismatkarahaston jäsen, ja sen antama vakuus turvaa myös suomalaiset matkustajat.
Miten haen matkustuslupaa Yhdysvaltoihin?

Mikäli matkustat Yhdysvaltoihin tai välilaskupaikkasi on Yhdysvalloissa, sinulla tulee olla voimassaoleva sähköinen matkustuslupa (ESTA). Tarkempaa tietoa ESTA:sta sekä linkin ESTA-hakemussivulle löydät Yhdysvaltojen suurlähetystön sivuilta: http://finland.usembassy.gov/visawaiver.html 

Lomake ja ohjeet ovat suomeksi.

Suosittelemme, että täytät ESTA-hakemuksen mahdollisimman pian, kuitenkin viimeistään 72 tuntia ennen matkaa. ESTA on maksullinen; noin 14 dollaria ja maksu suoritetaan lomakkeen täytön yhteydessä luottokortilla. Täytä lomake ja ota siitä itsellesi kopio matkalle mukaan tai kirjoita matkustuslupasi numero ylös. Lupahakemus on oltava hyväksyttynä ennen USA:n matkaa.

Huom. netissä on useita välitysfirmoja, jotka tarjoavat ESTA-hakupalvelua. Välitystoimistojen sivuilta tilattaessa ESTA-matkustuslupa voi tulla huomattavastikin kalliimmaksi kuin USA:n suurlähetystön sivuilla olevan virallisen palvelulinkin kautta tilattaessa.

Minkä tasoisia hotelleja Albatros käyttää?

Albatrosin käyttämät hotellit ovat keskiluokan hotelleja tai sitä laadukkaampia. Hotellien taso voi vaihdella maasta ja kohteesta toiseen. Useat käyttämistämme hotelleista ovat olleet Albatrosin pohjoismaalaisten ryhmien käytössä useamman vuoden ajan. Kerromme usein matkakohteen yhteydessä kotisivuillamme esimerkin/esimerkkejä käyttämistämme hotelleista kyseisellä matkalla. Vahvistamme hotellit aina lentolippujen mukana lähetettävässä sähköisessä kirjeessä.
Koska saan tiedon hotellista johon majoitun?

Saat listan hotelleista yhteystietoineen yhdessä lentolippujen ja matkavahvistuksen kanssa sähköpostitse noin viikko ennen matkaasi.
Toimiiko hotellissa/hotelleissa wifi?

Tänä päivänä useimmissa hotelleissa on wifi-yhteys vähintään yleisissä tiloissa. Yhteyttä ei kuitenkaan välttämättä ole huoneissa. Mikäli wifi on huoneissa, se voi olla maksullinen. Ajankohtaisen tiedon voit aina tarkistaa hotellin omilta kotisivuilta.
Mitä mukaan matkalle?

Monilla Albatrosin matkoilla on aktiivista ohjelmaa ja mm. kävelyretkiä. Matkalle on tärkeää ottaa mukaan tutut, hyvät kengät tai lenkkarit. Mikäli matkaohjelmaan kuuluu uskonnollisia käyntikohteita, kuten kirkkoja, moskeijoita tai temppeleitä, ota mukaan asusteet, jotka peittävät olkapäät ja polvet.

Busseissa, ravintoloissa ja kauppakeskuksissa saattaa usein olla voimakas ilmastointi, ota mukaan ohut villatakki tai pusakka.

Mikäli pukeutumisessa tai muissa matkavarusteissa on tarpeellista ottaa etukäteen jotain erityistä huomioon, kerromme siitä kunkin matkan kohdalla Hyvä tietää -osiossa.

Mitä jos matka ei vastaakaan ohjelmassa luvattua?

Virheestä, joka voidaan korjata matkakohteessa, on ilmoitettava mahdollisimman pian matkalla mukana olevalle matkanjohtajalle tai paikalliselle edustajallemme. Mahdollisista virheestä tulee lähettää tieto kirjallisesti sähköpostilla osoitteeseen: info@albatros-travel.fi viimeistään kahden kuukauden kuluessa matkalta paluun jälkeen.
Matkavakuutus

Matkavakuutus tulee ottaa ennen matkalle lähtöä ja sen tulee olla voimassa koko matkan ajan. Kehotamme tarkistamaan oman matkavakuutuksen voimassaolon, peruutusturvaehdon ja muut mahdolliset korvausrajoitukset omasta vakuutusyhtiöstäsi. Matkalle on ehdottomasti mukavampi lähteä, kun vakuutusasiat ovat kunnossa.
Etkö löytänyt kysymykseesi vastausta?

Lähetä meille sähköpostia: info@albatros-travel.fi tai soita asiakaspalvelumme numeroon 09 31585999 (pvm/mpm). Myyntipalvelumme on avoinna maanantaista perjantaihin klo 9-17.

Sisältyvätkö juomarahat matkan hintaan?

Suurimpaan osaan matkoistamme juomarahat eivät sisälly matkan hintaan.  Tämä sen vuoksi, että juomarahakäytännöt vaihtelevat maittain ja kulttuureittain. Lisäksi juomarahat ovat aina viime kädessä vapaaehtoisia.

Mikäli juomarahat ovat yleinen käytäntö matkakohteessa, kerromme kunkin matkan kohdalla Hintaan ei sisälly -kohdassa, mikä on suositeltava juomaraha koko matkan ajaksi.  Matkalla voit aina kysyä neuvoa matkanjohtajalta, mikäli olet epävarma sopivasta juomarahasta tai juomrahakäytännöistä.

Miksi juomarahoja annetaan?

Juomarahan antamisen historia ulottuu 1600-luvulle ja Englantiin. Yksityisten majapaikkojen vieraat ottivat tavakseen jättää muutamia ropoja isännälle ja emännälle.Pian tapa levisi Lontoon kahviloihin, pubeihin ja ravintoloihin. Eikä aikaakaan, kun tapa levisi muualle maailmaan. Englanninkielinen nimitys "tips" on lyhennys sanoista "To Insure Promptitude" - vapaasti suomennettuna: "Asioiden sujumisen varmistamiseksi".

USA:ssa vastustettiin pitkään tätä eurooppalaista outoa tapaa. Aluksi koettiin, että käytäntö edistäisi epätasa-arvoa ja olisi siis demokratian vastaista. Ironista kyllä, USA on tänä päivä juomarahakulttuurin ykkösmaa. Palveluammateissa juomaraha on usein merkittävä osa henkilön ansioita.

Kun matkustamme, tapaamme paljon eri ammatinharjoittajia, jotka ovat tottuneet saamaan palveluistaan juomarahaa: bussinkuljettajat, hotellien- ja risteilyalusten henkilökunta ja paikallisoppaat. Joissain paikoissa juomarahasta on tullut niin kiinteä osa kulttuuria, että se luetaan helposti koko palkan perustaksi. Kaikki yhteistyökumppanit ja alihankkijat , joita käytämme, maksavat palkkaa työntekijöilleen. Juomarahat ovat vain lisä hyvästä palvelusta.